Förhistoriskt iFokus

Förhistoriskt

Etiketter00-allmäntförhistorisktbärnsten
Läst 82 ggr
Magi-cat
2022-04-24 20:33
5

100 milj år gammal krabba i bärnsten

Tanken svindlar … För så där en 100 miljoner år sedan blev en liten krabba perfekt konserverad i bärnsten. Fantastiskt alltihop, att den finns kvar, har hittats och att det över huvud taget finns någon på jorden som kan beundra den och förundras … 🙂

"A new discovery might be about to give your Jurassic Park cane an upgrade, as the first-ever true crab from the age of dinosaurs has been found preserved in amber. The crustacean, named Cretapsara athanata, is around 100 million years old and yet remains in tip-top condition, with the anatomy of its gills still intact. Being in such good nick means the remarkable find brings with it some fascinating insights, potentially shining a light on how land crabs diverged from their earlier marine cousins."

https://www.iflscience.com/plants-and-animals/first-crab-found-in-amber-still-fabulous-at-100-million-years-old/?fbclid=IwAR0CqNipFvckXXW_hVL3MrbEuqKR-uCmazjKkdMPgcEwned6BGTdG1SzQHU

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

A new discovery might be about to give your Jurassic Park cane an upgrade, as the first ever true crab from the age of dinosaurs has been found preserved i
Carmarino
2022-04-24 22:50
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bärnsten har gett vetenskapen många studieobjekt. 🙂

Det är fascinerande med stenar med innehåll. Har ju själv en herkimerdiamant med en vattenbubbla. I bubblan flyter det en svart flinga av något slag. Med tanke på hur länge sedan det är sedan stenen bildades gissar jag på att vattnet och flingan är flera miljoner år gamla.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2022-04-25 00:16
1

Spännande!
Undrar om de skulle hitta något av intresse om de borrade upp din diamant och undersökte vattnet och den svarta flingan, fast det är klart att du inte skall låta dem göra det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2022-04-25 02:50
1

#2: Om inte annat hade det väl varit intressant att analysera vattnet i den. Men nej, du har rätt i att jag aldrig skulle låta dem göra det. Möjligen att jag skulle kunna donera den till forskningen efter min död. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
2022-04-25 06:06
2

Allt vatten vi använder är flera miljarder år gammat.
Ytterst lite är nyskapat vid experiment eller vid naturliga händelse med väte och syre.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Carmarino
2022-04-25 06:07
1

#4: Ja, men det är inte orört i flera miljoner år, utan återskapat.

• Redigerat 2022-04-25 06:08 av Carmarino
Farwuq
2022-04-25 06:13
2

Nej det är inte återskapat, majoriteten av allt vatten är ytterst gammalt, mycket av det är äldre än jorden.
Allt cirkulerar. Ånga och is är också vatten.
Det har varit H₂O hela tiden.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2022-04-25 08:18
2

Bärnsten är verkligen ett fantastiskt material som ger oss en reell glimt av något som levt för så ofantligt länge sedan. Man blir riktigt vördnadsfull. 🙂

#1 Din herkimerdiamant, Carmarino, är enastående också! Wow!

Och, ja, vatten är också något som är alldeles speciellt (och livsavgörande) och borde behandlas med större varsamhet. Men det borde vi nog ha en egen tråd till. 💧🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen