Annons:
Etikett15-världen-runt-ot
Läst 2166 ggr
dragonstar
2013-02-01 14:30

Vill jobba med detta...

Jag vill jobba med förhistoriska och histopriska fynd. Förvaring återskapning och likande. Någon som har tipps på bra utbildnignar?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
VildaVittra
2013-02-09 20:19
#1

Paleontolog är ett sådant yrke. Då behöver du läsa geologi och biologi samt ett år med frivilligt ämne som ex engelska (man behöver vara riktigt bra på det språket) för att sedan studera paleontologi i ex Storbrittanien. Tar en 6-7 år sammanlagt.

Geolog är faktiskt ett framtidsyrke, så börja med det, så får du se sen hur långt du kommer. :)

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

dragonstar
2013-02-11 12:15
#2

Okej hur menar du ett framtidsyrke?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

VildaVittra
2013-02-11 12:20
#3

Geologerna går i pension nu och efterfrågan är stadig samt ökar i vissa inriktningar.

En geolog kan jobba med allt ifrån olja till vulkaner, det är ett väldigt brett område.

Sen är det roligt också att studera det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Monky
2013-02-12 11:27
#4

#0 När du skriver att du vill jobba med förhistoriska och historiska fynd syftar du på förhistoria hos människan eller andra organismer?

Vill man inrikta sig på människan så är det nog arkeologi man ska studera.

Är det paleontologi som lockar, dvs det som kretsar kring biosfärens uppkomst, så är det geovetenskap man ska studera. 

Som VildaVittra säger så innefattar geovetenskap otroligt mycket. Det innefattar i första hand allt som är "ickebiologiskt", jordens resurser, klimat, öknar, naturkatastrofer, jordens historia och evolution m.m.

dragonstar
2013-02-13 12:47
#5

Jag är nog mer inne på människan men arkeologi är uteslutet då det finns fler utbildade en vad marknaden behöver.  

Tror ben och likande är mer min grej. Men måste säga att jag inte gett det andra en tanke innan. Jag gillar djur natur och förståelsen om evolutionen och hur allt runt om påverkar. 

Har doch svårt för matte och Kemi fysik.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Monky
2013-02-13 17:39
#6

Sant där om arkeologi, för att få jobb ska man nog vara väldigt nischad och förutom grunderna så krävs nog en enorm spetskompetens för att få jobb.

För geovetenskapligt program så krävs kemi, matte och fysik, men har du kollat biogeo-programmet? 

Själv läste jag biogeo och hoppade av när jag hade en termin kvar, då läste jag en kurs i ren geoetenskap för att ta en examen i geoetenskap   stället för biogeo. Med en examen i geo kan man fortsätta med geo och alltså paleontologi. 

Men nu kan det ta vilken väg som helst…själv fortsatte jag med ornitologi i stället…

Annons:
dragonstar
2013-02-20 12:52
#7

Okej jag ska faktist kolla näramre på det när jag hinner. har inte nät hemma utan får kolla det när jag har mer tid i skolan. Men Har du några länktipps?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

FunkyShrimp
2013-04-11 12:32
#9

fast arkeologi är inte endast människan. Visst kan du gräva efter ben där med^^ så som nån beskrev det :P

dragonstar
2013-04-13 13:58
#10

Ja det finns oliak inriktnignar innom det =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

LadyTherese
2013-10-02 03:12
#11

Vill jobba med historia..vilken utbilding ska man läsa då?

dragonstar
2013-10-02 11:55
#12

Jag har bestämt mig att detta inte är rätt väg för mig att gå. Kommer inte kunna få ett jobb som funkar för mig.

Gå in på alla studier.se och sök på tex historia. =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

VildaVittra
2013-10-02 12:46
#13

#11 Vilken del av historian är du intresserad av? För man kan läsa ekonomisk historia likväl som textilhistoria.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
LadyTherese
2013-10-02 16:27
#14

Historia som tex gamla byggnader och gamla epoker

VildaVittra
2013-10-02 16:36
#15

#14 Varför inte bli byggnadsvårdare, ett lukrativt yrke som ligger i tiden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: