Annons:
Etikett12-bok-filmtips
Läst 2738 ggr
[Joanna76]
2012-07-29 23:31

Intressant BBC dokumentär

På youtube hittade jag BBC's serie Monsters We Met. Det är en dokumentär i tre delar som handlar om hur människan tar sig till nya världsdelar (australien, nordamerika och nya zeealand) och möter nu utdöda monstruösa djur.

Tyvärr är den oxå ganska sorglig då den belyser vår förmåga att utrota allt och alla.

Men klart sevärd för den som är intresserad av historia.

Sök bara på Monsters We Met på youtube.

Annons:
Halvdansken
2012-08-04 12:08
#1

TACK! de har jag letat efter.
Finns en annan BBC som jag heller inte hittat som handlar om de 10 mest farliga haven genom historien. Alltså i vilken tidsperiod de farligaste havslevande djuren levde.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

starhawk
2012-08-04 14:49
#2

#0: Forskarna är inte överens om att människan var den skyldiga i utdöendet, det skedde stora ändringar i klimatet på den tiden vilket ledde till stora ändringar av floran och detta ledde till dom ändringar i faunan vi ser, och om vi utrotat stora djur hur kommer det sig då att Afrikas stora djur finns kvar, borde vi inte utrotat dom först?

#1: Ett skäl till att du inte hittat den kan vara att det inte är dom tio farligaste haven utan dom sju farligaste haven det handlar om! har själv den i min Nigel Marven samling.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Halvdansken
2012-08-04 15:52
#3

Tycker också att det verkar konstigt att ca 70.000 personer skulle kunna utrota så attans många djur över hela kontinenten.

7 hav… ja, det gör det ju enklare att leta. Tack.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Joanna76]
2012-08-04 20:27
#4

#3 har den sparad oxå, såg den precis igen. Direktlänk till första delen. Användaren har dom övriga delarna oxå

[Joanna76]
2012-08-04 20:33
#5

Appropå våran skuld till utrotning så tror jag inte heller att människorna utrotade alla djur men däremot kanske dom som hade en långsam fortplantningstakt. Som moa fåglarna i sista delen, dom lade bara ett ägg om året och det tog flera år för en unge att växa upp och bli könsmogen.

Men vi bidrog nog till en hel del.

starhawk
2012-08-05 12:00
#6

#5: Tja maorierna ville nog inte utrota Moan, men dom hade inte mycket val. Dom flyttade ju till Nya Zealand från den tropiska regionen och hade med sig diverse nyttoväxter för att odla men många av dom överlevde inte i Nya Zealand klimat så hungersnöd hotade

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
997
2012-08-11 19:27
#7

#6 Var det maorierna som utrotade moafågeln?

Jag hade för mig att det var de som bodde på Nya Zealand före maorierna som gjorde det….?

starhawk
2012-08-11 21:29
#8

Dom polynesier som befolkade Nya Zealand utvecklade en klar maorikultur så okey dom var inte riktigt maoriern då, men Nya Zealand var obefolkad då dom kom så det fanns ingen ursprungsbefolkning som kunde utrota moafågeln, kvarstår polynesierna som så småningom blev maorier

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

997
2012-08-12 11:23
#9

#8 Ja, enligt Wikipedia har du rätt. Jag har stor tilltro till vad som står på Wikipedia (även om jag vet att andra är av annan uppfattning.

starhawk
2012-08-12 11:29
#10

Ja oftast har Wikipedia rätt men inte alltid.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: