Annons:
Etikett00-allmänt
Läst 6804 ggr
[Älskamig]
2012-07-09 22:35

Amishfolket.

Såg på ett intressant program om ungdomar som fick åka till amishfolket. Vilka förändringar de blev på de här ungdomarna och vad de fick lära sig mycket!
Blev nu väldigt nyfiken och önskade om att det fanns något liknande i Sverige, Norge.

Annons:
starhawk
2012-07-10 08:03
#1

Nåt liknande kan knappast förekomma i Sverige och Norge eftersom Amish är begränsade till USA och Kanada. Annars är Amish en intressant grupp deras "inte bunden" inställning är delvis lockande men inte särskilt praktisk ur min synpunkt. Såg ett program där dom frågade ett par familjefäder om dom var lyckliga med sitt liv, dom hade samma svar "man kan leva på det här sättet" jag skulle vilja tillägga: Om man fötts och växt upp under dom förutsättningarna.

Amish har ju för övrigt ett intressant sätt att "rensa ut" folk som inte passar i gruppen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Älskamig]
2012-07-10 11:42
#2

#1: Jo, jag vet och tycker det är tråkigt att de är begränsade till USA och Kanada. :C Hade vart intressant att få åka dit och besöka dem någon gång i livet. Samtidigt skulle jag vilja pröva att få leva som dem. Måste vara en stor skillnad från det 'vardagliga' livet.

VildaVittra
2013-01-14 05:52
#3

Dt finns människor som lever som Amish här i Sverige. De är dock svåra att få tag på då de saknar dator, telefon och el, men på forumet alternativ kan du kanske få napp. Jag har sett artiklar om detta i tidningen Åter.

Jag är själv självhushållare, dvs jag jobbar mot att inte vara beroende av arbete samt producera min egen mat, mina egna kläder osv. Men dock är de flesta av oss relativt normala, jag har varken badrum eller indraget vatten i mitt torp, men jag har moderniteter som el, dator och en telefon.

Vill du leva torparliv är drängar och pigor alltid välkomna under sommarhalvåret om de vill jobba billigt/mot mat och husrum om du lägger upp en annons.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lill-Kisse
2013-01-18 00:34
#4

Tänk på att Amishfolket i grund och botten har en religion med stränga regler. Icke troende kan inte delta fullt ut.

Idén att leva enkelt, men utan religiösa inslag, finns i Sverige också i olika former. Tänk på kollektiv eller storfamilj i storstäderna, som var ganska populärt under 70-talet, tror jag det var. Det var enklare på många sätt och inget status-tänk, men regler behövdes och var inte lätt att anpassa sig till för alla.

Såväl enskilda personer som familjer lever enkelt på landet, vilket förutsätter att man har en lagom stor plätt jord och hus att leva i. Det pratas inte så mycket om den livsstilen, men den finns. 

Även i städer finns människor som lever enkelt, odlar på kolonilott och balkong, använder begagnat, lappar och lagar, roar sig gratis etc. Det är också en livsstil man kan försöka sig på.

CatchFatch
2013-04-09 14:06
#5

#0 Vart hitta du denna dokumentär? :D Tycker alltid att amish varit intressant men inget jag själv skulle kunna tänka mig då jag är för van med moderniteter som mobil och dator

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

FunkyShrimp
2013-04-11 12:29
#6

#4 sista du skrev, det är rätt vanligt att folk gör det i sverige dock :P

Annons:
Upp till toppen
Annons: