Annons:
Etikett01-dinosaurierna
Läst 5778 ggr
dolfen
4/5/12, 10:57 AM

T Rex kan ha haft fjädrar

Jag hörde på radion att man har hittat fossil av fjädrar som tyder på att T Rex kan ha haft fjädrar. Googlade och hittade detta.

Annons:
starhawk
4/8/12, 12:23 PM
#1

Låter ologiskt, ett djur av Tyranosaurus storlek behöver ingen värmeisolering. Ju större ett djur blir desto mindre blir hudytan i förhållande till kroppsmassan, jämför med Elefanten och Noshörningen dom behöver ingen päls beroende på sin storlek. Visst Tyrranosaurus kan haft några fjädrar att ståta med men ingen värmeisolerande dunkofta!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

dolfen
7/5/12, 4:15 PM
#2

Nu har man nyligen även hittat fossil i Tyskland, som talar för detta.

Läs mer här. (SVT.se)

dolfen
7/8/12, 7:15 PM
#3

Hmm. Vad dumt att jag skrev Nyhet: i rubriken. Det är ju liksom inte det längre…

felixhaljeskog
7/11/12, 11:58 PM
#4

Tyckte jag läste att dom kommit fram till att alla dinosaurier hade mer eller mindra fjädrar på sig, eller har jag fel?

starhawk
7/12/12, 8:21 AM
#5

#4: Nja, det är snarast dom mindre dinosaurierna som hade fjädrar, dom större har man hittat en del skinnavtryck från och dom hade inte fjädrar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

felixhaljeskog
7/12/12, 10:26 AM
#6

Kommer inte ihåg vart men jag har läst att även dom större hade en eller annan fjäder på sig :)

Annons:
starhawk
7/12/12, 12:07 PM
#7

Fjädrar är ju modifierade fjäll så det är fullt möjligt men till vad nytta? Om dom ville glänsa med fina färger så går ju det lika bra med hudytor, ödlor är ju inte så begränsade som däggdjur när det gäller kroppsfärg

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

felixhaljeskog
7/12/12, 3:02 PM
#8

Undrar faktiskt jag också! ja precis, men man vet aldrig :)

[Joanna76]
7/13/12, 9:02 AM
#9

Lite dumt att i artikeln skriva att "forsakarna i tyskland tror att alla dinosaurierna hade fjädrar" utifrån några fynd, jag tror att många dinosaurier hade nog fjädrar, många fler än vi tror, men långt ifrån alla. Sauropoderna tror jag inte hade fjädrar, skulle se rätt lustigt ut och för dom inte fylla någon funktion.

Kan oxå ha varit så att många hade fjädrar på bara en del av kroppen, som tex huvud, och det för uppvisning.

Sen var fyndet i artikeln en unge, kan ju oxå vara så att ungarna hade fjädrar men ej dom vuxna. Många djurarter får ungar som ser helt olika ut än sina vuxna artfränder.

Den dagen forskare hittar bevis på fjädrar på alla dinosaurier så kan man dra samma slutsats som i artikeln, inte innan. Lite som att säga att alla fåglar flyger bara för att majoriteten gör det.

starhawk
7/13/12, 10:37 AM
#10

#9: Håller med där, jag tror inte ens dom hade några fjädrar på huvudet för uppvisning, behövs helt enkelt inte, en del ödlor har ju utfällbara hudflikar och kan blåsa upp sig osv. så dom behöver inga fjädrar för uppvisning

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

dolfen
7/13/12, 4:36 PM
#11

När det gäller fåglar kan ju färgen på fjädrarna förändras med åren, men kan just nu inte komma på något exempel där fjädrarna tappas efter en tid. Men det borde väl finnas något sådant exempel!? Obestämd

Det vore dummare att komma med denna "fjäder"-teori utan att ha hittat några fynd över huvud taget! Flört

Kan någon vänlig själ plocka bort "Nyhet:(blanksteg)" i trådtiteln? Glad

starhawk
7/14/12, 3:32 PM
#12

#11: Fjädrarna tappas ju regelbundet, en del fåglar har ruggningsperioder då dom tappar så många fjädrar att en del inte ens kan flyga under den perioden, andra tappar dom "lite då och då". Så det är nog knappast fråga om att fjädern tappar färg med åren, dom nya blir bara lite färglösare, ungefär som vi får grått hår med åren

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
7/14/12, 3:34 PM
#13

#11-2: Fixat!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
dolfen
7/14/12, 4:16 PM
#14

#12 - Ungmåsar är gråa, men blir vita efter en viss tid.
(Jag skulle ha skrivit "med tiden" istället för "med åren" i #11.)

Jag menar (i #11) att jag inte kan komma på något exempel där fåglar tappa fjädrar utan att nya växer ut.

Tack, starhawk, för att du fixade titeln! Glad

starhawk
7/14/12, 5:40 PM
#15

#14: Om spolen går av alldeles vid hudytan så växer det inte genast ut en ny fjäder så det skulle kunna se ut som om den tappat en fjäder om det skett rätt nyligen (efter att fjädern har bildats) men så småningom fäller den doch fjäderresten och då växer en ny ut. Men som du påpekar blir inte fåglar fjäderlösa på samma sätt som vi blir hårlösa

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

LenaR
8/21/12, 4:49 PM
#16

Jag har nyligen lärt mig att dinosaurier är (okej, var!) unika i hur mycket de växer från äggkläckning till vuxen storlek. Eftersom äggskalet begränsar hur stor en unge kan bli var nykläckta dinosaurieungar så små så de i princip var en annan art, och fyllde en helt annan ekologisk nisch än halvvuxna eller vuxna djur.

Är det inte troligt att t-rex och andra bjässar behövde fjädrar när de var små, med tanke på vad Starhawk skriver om hudyta i förhållande till kroppsstorlek?

Edit, missade Joannas kommentar #9. Foten i munnen Så jag antar att det kan vara så att dinosaurieungar hade fjädrar som de sedan tappade?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

starhawk
8/22/12, 7:33 AM
#17

#16: "Är det inte troligt att t-rex och andra bjässar behövde fjädrar när de var små"

En intressant tanke! Och varför inte, sen när dom blev stora så fällde dom sin "dunkappa" ungefär som pingvinerna som kläcks med rikligt med dun

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Joanna76]
8/22/12, 8:22 AM
#18

Såg Nigel Marven's Prehistoric Park (igen Skrattande) och där nämner han att fjädrar i första hand utvecklades för parningsspelen och flygningen var en lyckosam slump. Har för mig att jag har läst detta i någon tidning oxå.

starhawk
8/22/12, 9:17 AM
#19

#18: Det är bara en teori bland många

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Perly
10/23/12, 10:00 PM
#20

Hehe storleken talar ju emot dock är ju synen av en enoooorm påskkyckling rätt roande Skrattande

Alltid Oavsett

Annons:
LenaR
10/23/12, 10:55 PM
#21

#20 Gud va roligt - ingen skulle bli rädd, alla skulle bara peka och skratta ända tills de blev uppätna… Tyst


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Joanna76]
10/23/12, 11:05 PM
#22

#20 hahaha, fjädrarna skulle ju göra att en rex såg snällare ut och den skulle förlora sin street cred. Tror inte dom ville det hihihi

Perly
10/23/12, 11:10 PM
#23

#21 Hehe perfekt för deras jakt Oskyldig

#22 Men då, tänk på alla små barn som skulle beundra dem Skrattande

Alltid Oavsett

[Joanna76]
10/23/12, 11:13 PM
#24

Skrattande och man kunde måla den gul till påsk, mot ett löfte om att hen skulle kunna äta upp alla riktigt elaka människor hahahahahaha

Perly
10/23/12, 11:23 PM
#25

Hm, känner redan för att skaffa mig en Skrattande

Alltid Oavsett

[Joanna76]
10/24/12, 8:51 AM
#26

Hihihi, skulle se kul ut när du tar med den på promenad, "nej rex, spotta ut grannen" SkrattandeCool

dolfen
11/9/12, 8:03 PM
#27

Artikel om fossilfynd i Kanada (sydsvenskan.se) i ämnet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: