Annons:
Etikett02-människan-kulturer
Läst 2008 ggr
JohannaEkroth
12/29/11, 1:19 PM

Läkekonstens historia

Jag är intresserad av allt som rör Läkekonstens historia. Överös mig med fakta! Kyss

Är jag på fel forum? Hjälp mig hitta rätt…

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
dolfen
1/14/12, 5:32 PM
#1

En del av en dokumentärserie handlade om läkekonsten. Nu går jag på minnet, så det finns en felprocentsrisk.

För runt 2000 år sedan fanns det en snubbe som hette Galenus (ev Galeanus?) som hittade på "sjukhuset". Detta var inte avsett till allmänheten, utan var militärt.

Han hade "tränat" sig på gladiatorer.

Med ett instrument, snarlikt dagens, utförde man starroperationer.

Vid skallskada förstod man att man behövde lätta på trycket och borrade upp hål i skallbenet. (Brr Tungan ute)

Gudris
1/16/12, 9:50 PM
#2

Man har funnit flera lyckade trepaneringar (benbitar som tagits bort från skalltaket) från förhistorisk tid, vi vet att de var lyckade eftersom kanterna hunnit läka innan individerna avlivit. Fast jag vet inte varför man gjorde det, och har tyvärr inga dokument att tipsa om på rak arm, men sök bland vetenskapliga tidskrifter och artiklar om du vill ha mer info. Kanske kan någon annan här ge bättre tips :)

JohannaEkroth
1/16/12, 11:08 PM
#3

#2 Man försökte bota epelepsi så samt andra problem i huvudet, typ migrän och så… Eller psykiska sjukdomar…

Metoden användes redan på stenåldern för 20000 år sedan men då karvade man hål i kraniet med en flintakniv eller liknande…

I Jeriko för mer än 4000 år sedan använde man samma sorts metod, men man har då börjat borra istället för karva… Glad

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Upp till toppen
Annons: