Annons:
Etikett12-bok-filmtips
Läst 1677 ggr
MissInAction
2011-10-10 20:19

The Earthsong Trilogy

Det är ont om information på svenska om den här trilogin, så jag hoppas det är ok att jag klistrar in en länk till bokus, trots att beskrivningen av böckerna är på engelska.
http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?authors=Mary%20MacKey
På bokussidan verkar det som att bara bok 3 är inbunen och de andra pocket. De böckerna jag har är alla inbundna och de vackra omslagen syns längst ner på sidan, men de verkar vara slut.

Detta är tre böcker som har berört mig otroligt mycket. De kändes skrämmande verkliga och man kastades in i historien och det var som att man kände deras känslor. Efteråt kom känslan som ofta kommer när man avslutat en bokserie: tomhet. En enorm saknad och en sorg över att jag inte fick vara med där och då.
Och ja, jag har alltid känt det som att jag är född i fel tid Flört

Fast jag undrar om någon är aktiv på den här sidan fortfarande? Obestämd


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Lill-Kisse
2011-10-12 23:00
#1

Du kan väl berätta med egna ord vad böckerna handlar om?
Författae och titlar också.

MissInAction
2011-10-12 23:27
#2

Ska jag våga mig på det utan att spoila, det var nästan tio år sedan jag läste böckerna Glad

Författaren:Mary MacKey
Bok 1: Året då hästarna kom
Bok 2: Hästarna vid porten
Bok 3: Våreldar 

Vi får följa Marrah som tillhör Moderfolket, ett fredligt folk som bor i trakterna där Bulgarien och Ungern ligger nu. Marrah initieras till Prästinna och får lära sig använda magi, örter etc. för att göra gott. Hon träffar på en ung man som är helt olik dem, både till utseendet och till sättet. De blir intresserade av varandra men det är naturligtvis inte helt enkelt när de kommer från olika kulturer och inte förstår varandra. 

Nomadstammar börjar härja i länderna och snart drabbar det även Marrahs folk, som måste göra allt de kan för att skydda sig själva och sina länder. Dessa nomader färdas med hästar och de använder våld. De är farliga och de är mäktiga på sitt sätt. 

Jag kan säga att vissa gisslan är inblandade för att komplicera hela historien. 

Det är vackra skilldringar av kärlek, vänskap och levnadsförhållanden så som de såg ut för tusentals år sedan. Det är både vördnad för naturen och livet, och grymhet och barbariskt leverne. 

Jag kunde verkligen inte sluta läsa! Det var så fängslande och så vackert berättat. Efteråt kände jag faktiskt sån vördnad och sån sorg för att jag är "bara jag", medans de människorna faktiskt har levt, upplevt och åstadkommit saker. Märklig känsla… och det är svårt att beskriva, men historien och karaktärerna påverkade mig väldigt djupt. Jag skrev till och med dikter om karaktärerna.
Jag mailade också författaren efteråt och frågade om hon visste ifall byarna eller människorna fanns på riktigt, och hon svarade att vad hon vet så gjorde de inte det. Men trevligt att hon svarade Glad

Frågor? Oskyldig


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Lill-Kisse
2011-10-13 01:07
#3

Sådana böcker gillar jag också. I fjol läste ett par i den stilen, men det var folk av indiantyp.

MissInAction
2011-10-13 12:49
#4

Ja, berättelser om indianfolk älskar jag också Glad

Titta om de här böckerna kanske finns på bibliotek? Jag har faktiskt ingen aning men det är ju inte omöjligt. 
Om någon bor i Uppsala så kan jag kanske låna ut dem om intresse finns Tungan ute


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Upp till toppen
Annons: