Annons:
Etikett01-dinosaurierna
Läst 3453 ggr
LenaR
2011-09-24 20:48

Dinosauriefjädrar i bärnsten

Otroligt! Titta ca 3,50 minuter in i klippet från Vetenskapens värld, så får ni se bärnsten med fjädrar i. Det är 70-80 miljoner år gammal bärnsten med fjädrar från fåglar och dinosaurier.

http://svtplay.se/t/102814/vetenskapens_varld


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
starhawk
2011-09-26 10:17
#1

Tidigare när myggor i bärnsten var på tapeten som möjlig källa till dinosaurieblod så fick jag veta att träden från vilken kådan kom som gav upphov till bärnstenen uppstod för c:a 40 miljoner år sedan och att myggorna därför omöjligt kunde innehålla dinosaurieblod, så hur hänger det där ihop?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

LenaR
2011-09-26 11:24
#2

Wikipedia säger, The oldest amber recovered dates to the Upper Carboniferous period (320 million years ago).

Någon annan källa ids jag inte leta rätt på. Flört


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

starhawk
2011-09-26 13:01
#3

Något förvirrande! programmet jag fick den uppgiften ifrån handlade just om möjligheten att återskapa Dinosaurie-DNA och då togs just Jurasic Park upp med myggorna och då avfärdades den metoden med hänvisning till att träden var betydligt yngre än dinosaurietiden jag är ganska säker på att just siffran 40 miljoner år nämndes

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

LenaR
2011-09-26 23:38
#4

Ja vad vet jag, men jag läste (återigen på Wikipedia) att barrträd evolverade under Trias, dvs 250-200 miljoner år sedan. Och där barrträd finns måste det bildas bärnsten?

Jag vet inte om jag tänker rätt, men eftersom samma träd finns på olika kontinenter har de ju helt klart existerat sen Pangea, och då måste samma arter ha funnits när dinosaurierna levde. Gran och tall och lind och lönn och ek finns ju både i Europa och Nordamerika.

Vad var det för program du såg, Starhawk? Kan man se det någonstans på nätet?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

starhawk
2011-09-27 10:23
#5

Alla barrträd avger inte en kåda som det kan bli bärnsten av så det räcker inte med att det finns barrträd.

Programmet var på TV kommer inte ihåg när men det var ett bra tag efter Jurasic Park i alla fall. Det var ett tag sedan så jag kommer inte ihåg om det ingick i "Vetenskapens värld" eller var fristående

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2011-09-27 10:33
#6

Tittade på din länk men såg inget om bärnsten, 3,50 handlade det om Viggen?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
LenaR
2011-09-27 20:02
#7

#6 Lustigt, programmet måste vara borttaget. Det mesta handlade om vårt medvetande, det var bara en liten snutt om bärnstenen. Det var fina bilder på fjädrar och spindelväv i bärnstenarna, men jag hittar det inte på svtplay.

Eftersom granen måste ha funnits i Pangea innan kontinenterna gled isär för 200 miljoner år sen så måste det ha funnits ett träd med kåda. Och då måste bärnsten kunna vara 200 miljoner år gammal. Rätta mig om jag tänker fel.

Men det finns som du säger andra träd som avger kåda. Så bärnstenen med myggen kan ju ha kommit från "fel" träd, någon art som är yngre än dinosaurierna. Och då har alla plötsligt rätt, både de med myggen och de med dinosauriefjädrarna.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Monky
2011-09-28 00:14
#8

#0 Spännande! Och tack för tipset! Hittade artikeln, nu återstår intressant läsning!

Glad

Sweety
2011-10-04 20:10
#9

#2 Vill bara påpeka att vem som helt kan gå in och skriva / ändra fakta på wikipedia så jag personligen tycker inte att det är en pålitlig sida. Förut stog det att Athen var Italiens huvudstad, haha. ;)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

LenaR
2011-10-04 22:28
#10

Wikipedia är inte som förut när vem som helst kunde gå in och skriva. Det rättas väldigt fort när det blir fel. När jag har stickprovskontrollerat fakta på de (få) områden jag är kunnig på så är det väldigt tillförlitligt.

För snabba fakta är Wikipedia alldeles utmärkt! Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Sweety
2011-10-05 15:43
#11

#10 Jaha! Jag hade ingen aning om att wikipedia hade ändrats. Brukar själv aldrig gå in där så det är kanine inte så konstigt. Flört

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Upp till toppen
Annons: