Annons:
Etikett02-människan-kulturer
Läst 7289 ggr
[Evangeline90]
2011-07-05 01:03

Hur klippte hår förr?

Jag menar, hur länge har saxen funnits egentligen, och frisöryrket?

Hur gjorde man väldigt långt bak i tiden när man klippte håret?

Eller, gjorde man kanske inte det? Lät man det bara va? Fast då borde ju håret o ha blivit allt för långt. Å andra sidan så borde det väl ha sett ut som ett risbo eftersom håret slits?

Har ni nånsin funderat på detta nån gång. Det har iaf jag som ni ser. XD

det är ju som sagt känt att man i egypten i alla fall, rakade av sig håret och använde peruk, men hur gjorde man på andra ställen?

Nån som vet?????????

Annons:
starhawk
2011-07-06 12:18
#1

Vet inte när saxen kom till men innan den så fick det naturligtvis växa, om det blev alltför långt kunde man förståss kapa det med en stenkniv ex. vis. Nåt risbo blev det knappast, shampoo är praktiskt taget en förutsättning för det. Faktum är att håret slits fortare av shampoo-bruk än av naturligt slitage

Att rika vill skilja ut sig är ju inget nytt, har för mig att dom i Sydamerika drog ut skallen till en topp, eller t.o.m. två toppar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Evangeline90]
2011-07-06 20:13
#2

Det du sa om att shampoo är en förutsättning för det, det har jag oxå funderat på. Jag menar, som du säger, håret kanske inte blev ett risbo eftersom vi inte använde oss av hårvårdsprodukter såsom vi gör idag. Ja, som shampoo, balsam, hårspray, m.m. De naturliga oljorna i håret kanske lät det vara starkt och friskt under en lång lång tid. ^^

Det kanske är något värt att tänka på idag. XD Men vi lär nog inte sluta shampoonera håret i första taget. XD

starhawk
2011-07-07 07:56
#3

Nä det lär nog finnas avsättning för shampoo, men det finns folk som är på väg bort från shampoot, dom använder visst balsam eller lite andra alternativa medel, problemet är att shampoo torkar ut håret vilket leder till att det snabbt drar till sig fett och smuts, en mildare rengöring håller håret rent längre

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Halvdansken
2011-07-08 10:12
#4

Jag använder varken shampo eller balsam, bara vatten. Mitt tunna, svenska, flygiga hår får fin stadga, det slutar klia i hårbotten, blir inte elektriskt, får fin volym och håret blir alltså inte fett o äckligt.

Det är två år sen jag sist använde sånt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

starhawk
2011-07-08 10:56
#5

#4: Intressant, jag har själv funderat på att gå från schampoo, att man kunde använda bara vanligt vatten föll mig inte in, har du några speciella råd för själva övergångsfasen?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Halvdansken
2011-07-08 11:14
#6

#5. Nä, jag bara slutade tvärt. Men jag har ganska kort hår, och man kan märka skillnad på det "nya" och "gamla" håret, dvs det som blivit tvättat, och det som växter ut efter man slutat schamponera. Så det är nog enklare om man inte har långt hår.

I början är det aningen jobbigt, det kliar och håret blir lite, lite äckligt, men som sagt, varefter det växter ut så blir det kanonfint.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
starhawk
2011-07-08 11:58
#7

Det kanske ligger nåt i att shampoo förändrar håret då, fast i sämre riktning. Planerar att klippa mig på Onsdag får väl tvätta håret före med Shampoo av hänsyn till frisören men sen är det nog dags. Hur ofta behöver man vattentvätta håret? räcker det med en gång i veckan?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Evangeline90]
2011-07-08 11:59
#8

#6

Gjorde samma sak igår, för första gången. Tvättade bara med vatten. Det blev faktiskt ganska bra. Fast dessförinnan hade jag tvättat mig med shampoo och balsam innehållande endast organiska/naturliga ingridienser, utan kemikalier och silikoner och va det nu är. ^^

Halvdansken
2011-07-08 12:23
#9

Jag sköljer igenom det när jag duschar, så det blir 4-5 gånger i veckan.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
2011-07-08 22:25
#10

Saxen har funnits i åtminstone drygt 2000 år.

Såpnejlika har använts som tvättmedel för både hår och textilier. Alla nejikor innehåller sapoiner och såpnejlikan mycket sapoin. Känd åtminstone sedan 100 år F. Kr. Kanske jämngammal med saxen.

Onni
2011-07-09 12:26
#11

Man kan ju också tänka sig att hår flätades och arrangerades både rent praktiskt och estetiskt. Kanske statusmässigt också? Kanske gjorde både män och kvinnor det? Att greja med hår är väl ett "plockningsfenomen" som stärker banden individer emellan? Håret borde därmed varit välskött!

dolfen
2011-07-16 18:42
#12

Ja. Som #11 skriver. Att arrangera håret är ju ett alternativ på hur man kan hålla undan "ruffset".

Att skära av håret med exempelvis flintakniv har nog varit ett alternativ. Hmm. Hur längesedan var det som vi började bearbeta flinta till typ pilspetsar och skärverktyg?

Har inte vissa indianstammar haft helt eller delvis rakade huvuden?

I nutid finns det tydligen en del hårfrisörer som använder rakblad. Inte för att raka utan för att "klippa" en frisyr. Jag gissar att denna metod kommer från utlandet.

Intressant det där med att tvätta håret utan schampo. Fast jag tror att jag är för invand för att ändra min vana. Möjligen kommer jag att testa.

När jag tränade som mest använde jag inte alla gånger schampo eftersom jag inte tror att det är bra att använda schampo varje dag.

MegN
2011-07-20 13:56
#13

Jag har kört med "balsam-metoden" ett tag (dvs tvättar bara med balsam - men det måste vara balsam UTAN silikon etc). Mer info finns på www.lockig.se - men du behöver alltså inte ha lockigt hår för att ha nytta av detta! (Jag har spikrakt hår).

Många gravfynd från stenålder, bronsålder osv har väl haft flätat hår?

Annons:
[Evangeline90]
2011-07-21 00:08
#14

#1 

När man pratar om slitet hår, menar man då kluvna hårtoppar eller att håret blir slitet på annat sätt, typ tunnare torrare. Jag menar, är det möjligt att kunna undvika kluvna hårtoppar om man slutar använda shampoo eller ska håret slitas på annat sätt för att dessa ska uppstå?

starhawk
2011-07-21 07:37
#15

Eftersom hår är död vävnad så blir ju eventuellt slitage mer uppenbart, det finns ju ingen reparationsmekanism, osäker dock på hur mycket slitage det blir och vad kluvna hårtoppar beror på, om det är en del av det "normala" slitaget eller något annat

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: