Annons:
Etikett07-strukturer-monument
Läst 2496 ggr
NaimaG
3/12/10, 1:24 PM

Staden Machu Picchu

Machu Picchu, också känd som "the Lost City of the Incas" är den inka stad som är mest känd. Inga kvarlevor har påträffats i staden och man tror att folket övergav den under kriget med spaniorerna. Men dagens arkeologi visar att spaniorerna aldrig hittade denna stad så varför den övergavs är än idag en spekulation.

Machu Picchu ligger på flera tusen meters höjd och är en stad med många konspirationsteorier om huruvida det var inka som byggde det, varför inga kvarlevor påträffats, varför den övergavs m.m.

Staden är i många fall ett välomtalat arkeologiskt fynd som fått den ena konspirationsteorin efter den andra sedan 1911 när den blev internationellt uppmärksammad av historikern Hiram Bingham.

Annons:
NaimaG
3/28/10, 4:00 PM
#1

Eftersom jag har forskat en hel del kring Inka folket skulle det vara rena drömmen att besöka denna plats och kanske kommer jag dit någon gång.

LenaR
3/28/10, 10:23 PM
#2

Åh jag skulle vilja se den staden!

Är det inte i närheten av Machu Pichu man ser de stora teckningarna, de som bara syns från luften? Eller blandar jag ihop det nu igen…


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Maria
4/1/10, 3:33 PM
#3

#2 Nascalinjerna kanske…

Machu Pichu är numera öppet för turister igen efter att ha varit stängt på grund av regn och översvämningar (tror jag det var.)

Jag skulle också gärna vilja se denna platsGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LenaR
4/1/10, 3:48 PM
#4

Just det, Nazcalinjerna. Samma land var det visst, eller är idag, men två helt olika kulturer. Jag skulle gärna vilja se båda!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

NaimaG
4/1/10, 4:54 PM
#5

Båda platserna är värda att se. En annan plats är Giza platon i Egypten. Drömmer om att åka dit men värmen är mindre rolig. Skrikandes

Maria
4/1/10, 6:59 PM
#6

#5 JAg var där i september/oktober och värmen var så behaglig. På kvällarna fick man ta på sig en kofta.

Vi tillbringade en natt i arabiska öknen och då var det riktigt kallt. Brrr.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Gahella
4/8/10, 3:13 AM
#7

Jag har också varit där. Jag och en kompis klättrade nästan högst upp på månbergt som den berömda toppen heter. När vi satt oss ner och tittade rann tårarna för det var så vackert där. 

Vid ett tillfälle skulle vi meditera på kvällen vid ett slags utkikstorn med resten av gruppen som vi åkte med. Men det var riktigt obehagligt för det började spöka, det blåste omkring oss och det var annars helt lugnt och det kom mycket obehagliga energier så vi drog oss snabbt undan. Men att komma dit var som att komma hem för mig och det gällde Peru och Bolivia som helhet.

Upp till toppen
Annons: