Annons:
Etikett06-järnåldern
Läst 1912 ggr
NaimaG
2010-02-26 16:29

Gud, människan och dinosaurier

Creation Museum tar bibeln in i dinosauriernas värld.

http://creationmuseum.org/

Annons:
NaimaG
2010-03-03 14:26
#1

En video jag tidigare sätt berättar skaparen bakom creation museum att han tror att dinosaurierna levde med människan och att par av varje dinosaurie följde med i noaks ark.

Halvdansken
2010-03-13 23:33
#2

Nu är ju kreationisterna enligt min uppfattning en bunke religiösa stollar som tolkar bibeln bokstavligt, så det där är väl svårt att ta allvarligt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2010-03-14 10:13
#3

Jag håller med. Känns ganska ovetenskapligt….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gudris
2010-03-14 16:05
#4

#2 Kunde inte sagt det bättre själv!

NaimaG
2010-03-14 16:09
#5

Ja inte har jag någonsin hört något om att dinosaurier skulle ha varit med på Noaks ark. Inte äns bibeln tar upp det, bibeln nämner inte äns dinosaurierna utan jag vill nog dra linjen mellan dinosaurier och människan dvs att dinosarna hade sin tid innan människan blev Guds skapelse.

Gudris
2010-03-14 16:16
#6

Jag ställer mig allmänt kritiskt till att se religiösa skrifter som "faktalitteratur". Det är alldeles för mycket åsikter och annat som påverkat när de skrivits ner (ofta flera hundra år efter "händelserna"). Nog för att muntlig tradition är fantastisk när det gäller att minnas händelser, men mycket försvinner garanterat på vägen. Det är nog största anledningen till att jag idag inte är troende, jag kan inte tro på texter jag vet inte är objektiva eller tillräckligt trovärdiga.

Annons:
Maria
2010-03-14 16:22
#7

Mycket i Bibelns gamla texter har man numera hittat grund för i arkeologiska fynd men givetvis så får man ta hänsyn till tiden för nedtecknandet och omskrivningar och mycket annat men stora händelser på vår jord sätter djupa spår i människor och kan på så sätt leva kvar i gamla texter och muntlig tradition.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

NaimaG
2010-03-14 16:25
#8

#7 Absolut.

Lite farligt kanske men jag har länge funderat på att skriva en artikel där man kan dra vetenskapen och religionen hand i hand tex evolutionsteorin som kan vara i bibeln och första moseboken en nerkortad version än den vetenskapen förklarar. Dock kan det vara ganska känsligt att dra in vetenskapen i religionen men det kan skapa en intressant diskussion.

Maria
2010-03-14 16:32
#9

Jag läste några kloka ord för en tid sedan i en insändare i en tidning.

Evolutionen kan vara en skapelseakt.

Evolutionen kan vara en skapelseakt med en tanke bakom och att skapelsen således fortgår än idag.

Att mena något annat kan väl anses lika ofullständigt som att tro att till exempel Nationalencyklopedin uppkommit enbart genom en explosion i tryckeriet?

Okänd.

Jag tycker tankarna är tänkvärdaFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

NaimaG
2010-03-14 16:39
#10

#9 Ja jag har alltid försökt sätta in evolutionsteorin i bibeln och intressant nog beskriver bibeln jordens skapelse på 7 dagar och evolutionsteorin enligt en dokumentär serie jag prenumererar på från Illustrerad Vetanskap skapades jorden i sju stadier eller något sådant. Jag behöver se den videon igen för att inte säga helt fel.

Maria
2010-03-14 17:06
#11

#10 Enligt Bibeln/Gud så finns ju inte tiden såsom vi människor definierar den. Minns inte BibelställetSkäms

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: