Annons:
Etikett02-människan-kulturer
Läst 3110 ggr
[GunillaR]
2010-03-17 16:05

Har "Vår Herre" gjort ett misstag?

Jag har länge funderat på detta, men har inte riktigt vetat var jag skulle lägga in frågan, men jag tror att den passar här.

Jag tänker på våra tänder som egentligen inte alls håller måttet. Inte enbart människors tänder går där hål i och kan bli inflammerade, utan även djurens. Om ett rovdjur inte kan använda sina tänder så kan det ju gå riktigt illa. Vi människor kan ju gå till tandläkaren (om vi nu har råd) men vi kan i alla fall hålla något sånär koll.

Tänk om vi hade ytterligare en uppsättning tänder, så mycket bättre det hade varit.

På grottmänniskor ser man att de använt sina tänder som verktyg och de är ibland slitna och nötta även om där inte var några hål.

Tandhälsan hos människan har ju alltid varit urusel även innan det raffinerade sockret kom in i bilden.

Har Vår Herre gjort ett misstag helt enkelt?

Eller det är kanske inte meningen att vi ska sträva efter vita felfria "staket" som Hollywooodstjärnorna har, att vi kan klara oss med en viss reduktion av tänderna?

Annons:
Gudris
2010-03-17 17:56
#1

Samtidigt är tändernas emalj något av det hårdaste som finns i vår kropp, det är något av det sista som multnar i jorden…

Maria
2010-03-17 18:06
#2

Människans tandhälsa har åtminstone i Sverige blivit oändligt mycket bättre sedan bara 70-talet. Jag kan inte procenten men det är väldigt många fler som är 80+ som ha egna tänder idag mot då.

Sedan har ju hela vår medellivsålder blivit högre.

Jag har för mig att jag läst om olika folkslag som hade enormt bra tandkvalitet, vilket förmodligen berodde på deras kost.

Men visst hade det varit skönt att få en tanduppsättning till. Tänk så många 50-åringar som hade gått omkring med tandställningFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2010-03-17 23:19
#3

Egentligen skulle man varit haj. De får hur många nya tänder som helst, och de kan inte få cancer.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[GunillaR]
2010-03-18 00:27
#4

# 3 - Varför kan inte hajar få cancer?

Halvdansken
2010-03-18 00:33
#5

Det är nånting med dem. De har inte ben (skelett) som vi, de är uppbyggda av brosk, och det är nåt med att eeeeh… cancen inte kan växa… hmm…. ska googla det här kanske.

Det var därför Anna Anka käkade brosk, för hon trodde att då får man inte cancer. Ja ja.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2010-03-18 00:42
#6

Lite snabb googling.

Tydligen är det lite av en myt att hajar inte får cancer alls, men de är tydligen bra på att bekämpa den.

"Som ni säkert alla vet eller trots allt några av er så får ju hajar cancer, men kan sedan bli av med cancern. Detta genom att strypa blodtillförseln till cancertumören då den väl utvecklas."

Från David C. Bernvis David C. Bernvis blogg. Finns även en link till BBC om det här i bloggen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[GunillaR]
2010-03-18 01:18
#7

# 6 - Intressant! Då borde man kunna göra samma sak på oss människor, bara att clipsa blodåderna. Om nu ådran skulle förse något viktigt organ så kunde man ju göra en bypass. Inga cellgifter, kanske strålning för säkerhets skull.

starhawk
2010-03-18 15:02
#8

Dom enda rovdjur som har problem med tänderna är våra husdjur, och vad får dom för mat? jo spannmål (titta på innehållsförteckningen på hundmaten) en vild Tiger som käkar kött har inga problem, och det är där skon klämmer, eskimåerna på västra Grönland som saknar tillgång på kolhydrater har utmärkt tandstatus dom som lever på östra Grönland med god tillgång på kolhydrater har däremot massor av hål.

Vad beträffar cancern så är det så att cancerceller har väldigt svårt att leva på något annat än glukos dvs socker som man får i sig via kolhydrater, så om man slutar äta kolhydrater så svälter cancercellerna, vi klarar oss utmärkt att äta som på stenåldern dvs fett och proteiner så där har vi en alternativ behandlingsform

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Halvdansken
2010-03-18 15:22
#9

Men vilda djur kan ju faktiskt bli skadade i munnen och knäcka en tand även om de inte käkar LCHF.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[GunillaR]
2010-03-18 18:04
#10

Jag tänkte på samma som #9 skriver, att vilja djur kan bli skadade. Jag har sett en del program från veterinärer som arbetar i Afrika där de hjälper savannens djur och där både lejon och leoparder legat nersövda på operationsbordet för att få tandvård.

Maria
2010-03-18 19:12
#11

#8 Min ena katt fick operera bort 8 tänder som 6-åring i en tandsjukdom som heter FORL. Nu är ju detta en tamkatt men veterinären sa att alla vilda kattdjur drabbas ibland av denna tandnedbrytande och smärtsamma sjukdom så då stämmer inte riktigt dina teorierFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

starhawk
2010-03-18 20:04
#12

Vad jag skrev om eskimåerna var inte teorier utan fakta och beträffande rovdjuren så visst en del drabbas av sjukdomar och skador men den allmänna tandstatusen är bättre hos vilda rovdjur än hos våra tamdjur

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

NaimaG
2010-03-18 20:09
#13

Faktumet är att våra husdjur har bättre tandhygien än de vilda djuren. Vi som ägare har möjligheten att påverka tandhygienen hos husdjuren men vilda djur kan varken få veterinärshjälp eller få tänderna borstade därav tappar de ofta tänder. Hos tigern räcker det att den tappar en eller två tänder så får den problem att håll fast i byten. 

Paleontologer använder tänder för att identifiera fossiler. Formen av en tand visar vilken diet den hade. Gräs/grönsaksätare har molarer dvs plattas fyrkantiga tänder medan köttätare har rovdjurs/huggtänder. Människan är både och eftersom vi har två sett av tänder där de bakre är molarer och de främre i över och underkäke är sk rovdjurs/huggtänder.

Människans tänder är också ett sätt att utforska historiska katastrofer då tänder lätt tar upp och lagrar föroreningar och strålning.

Våra tänder är den del av kroppen som är mest utsatt och får mest förslitningar. En olagad tand eller bruten kan orsaka infektioner precis som ytliga sår på kroppen men tänder måste åtgärdas fortare då kroppens immunförsvar har svårare att laga det eftersom de ständigt utsätts.

Annons:
Maria
2010-03-18 20:10
#14

#12 Du skrev faktiskt att de enda rovdjur som har problem med sina tänder är våra husdjurFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

starhawk
2010-03-18 20:26
#15

#13: Bättre tandhygien? det är väl snarast så att dom är utsatta för mer nya saker (som t.ex. kolhydrater till rovdjur, något dom ej varit utsatta för förr) som kräver en större omvårdnad för att funka

#14: Eftersom dom andra problemen (skador och sjukdomar) går jämnt ut så blir det bara en avdelning kvar t.ex. karies som är praktiskt sett okänt bland vilda rovdjur, även tandsten är sällsynt bland dom vilda rovdjuren. Dom två sistnämda  är problemet, saker som är lika hos båda tar ju ut varandra

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

NaimaG
2010-03-18 21:09
#16

#15 Antar du syftar till att våra husdjur idag inte äter deras naturliga föda men liksom jag skrev har vi som ägare möjligheten att påverka våra husdjurs tandhygien. Alla husdjur äter inte torrfoder det finns BARF föda vilket är naturliga råvaror, för hundar innebär det köttben osv, för katter innebär det fisk och kött. Sedan finns det anpassat torrfoder som även hjälper husdjuret att slippa/borsta sina tänder genom att äta. Det är sällan ett husdjur tappar sina tänder men ute i det vilda är det väldigt vanligt att djur tappar tänderna. 

Vilda djur har ständigt tandsten och inflammerat tandkött. Det är nog väldigt svårt att hitta ett vilt djur med kritvita tänder.

starhawk
2010-03-18 21:40
#17

#16: Det är utmärkt att BARF finns men det kan vara lite svårt att få tag på.

Att alla vilda djur skulle ständigt gå omkring med inflammerat tandkött tvivlar jag definitivt på. Vad tandsten beträffar så har jag ingen koll på Herbivorerna, men jag vet att det är väldigt sällsynt snudd på obefintligt hos rovdjuren. Att vilda djur inte har kritvita tänder är inte så konstigt eftersom det inte är en naturlig färg för tänder det är bara fåfänga människor som skaffar sig kritvita tänder med hjälp av diverse articifiella metoder

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

NaimaG
2010-03-18 21:44
#18

#17 BARF är inte svårt att få tag på, det finns i varje djurbutik eller så gör man ordning det själv.

Du skulle testa kolla in i en vild tigers mun eller en vargs och du kommer med stor sannorlikhet hitta tandsten på många om inte samtliga av tänderna. Rovdjuren har liksom människan två uppsättningar av tänder, molarer och rovdjurständer, de mest utsatte är molarerna som dem tuggar med men det är inte alls ovanligt att huggtänderna får tandsten.

[GunillaR]
2010-03-18 21:48
#19

Hmm……….. har Vår Herre kanske slarvat lite i alla fall………….Obestämd

NaimaG
2010-03-18 21:51
#20

#19 Jag hade nog önskat att tänderna aldrig tagit skada men som det står i bibeln skulle ju adam och evas avkommor liksom de själv lida som betalning på att de åt från kunskapens träd.

Annons:
[GunillaR]
2010-03-18 22:00
#21

# 20 - Jag har aldrig förstått mig på den Gud som står skrivet om i Bibeln………

starhawk
2010-03-19 08:44
#22

#18: Litet utklipp:

Källhänvisning måste stå med kopierat material man lägger upp pga upphovsrättslagen. Läs Skrivreglerna_.
_- Sajtvärden

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: