Annons:
Etikett01-dinosaurierna
Läst 2331 ggr
NaimaG
3/10/10, 11:50 AM

Ormen och dinosaurierna

Forskare har länge vetat att många dinosaurier kläcks från ägg och att små dinosaurie bebisar riskerade att bli föda för rovdjur. Man har tidigare misstänkt att förhistoriska ormar livnärde sig på dinosaurieungar men har tills idag inte hittat bevis.

National Geographic

Annons:
NaimaG
3/28/10, 3:57 PM
#1

Tänk vad hämskt och kläckas som en nyfödd och sedan hamna i ormens mage. Det sker visserligen fortfarande idag bland djur och det är ju naturens sätt att överleva men det är ganska nytt för min del att höra att ormar även svalde dinosaurieungar med tanken på hur stor en dinosaurieunge oftast är men jag antar att även ormarna då var gigantiska, värre än den största annakonda man någonsin sätt.

LenaR
4/3/10, 7:25 PM
#2

Jag har fått för mig att även däggdjuren var större på den tiden, jämfört med moderna släktingar. Stämmer det?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

NaimaG
4/3/10, 8:09 PM
#3

#2 Japp det stämmer. Vargen tex var betydligt större förr än vad dagens varg är. Den förhistoriska Jättevargen (engelska Dire Wolf) var 1,5m lång och vägde mellan 57-87kg medan dagens varg är 0.6-0.95 meter lång och väger normalt mellan 25 till 38kg.

starhawk
4/3/10, 9:32 PM
#4

Nykläckta dinosaurieunger var inte så stora, det finns en begränsning på hur stora ägg kan bli och dinosauriernas ägg var inte ens de största man har hittat, det står en fågel för, Madagaskars elefantfågel, och det är ungefär som en fotboll. Under dinosaurietiden var däggdjuren inte särskilt stora, samtliga fynd under den tiden ryms utan problem i en skolåda

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

NaimaG
4/3/10, 9:38 PM
#5

#4 Allt beror såklart på vilka djur som dominerade jorden. Under dinosauriernas tid så dominerade dinosaurierna och gav då inte så stora spelrum för däggdjur att utvecklas men när dinosaurierna försvann växte dem till sig. I varje fall vill jag spekulera åt det hållet. Alla djur blir ju självklart inte större än vad de är idag men många förfäder till dagens djur var stora. :)

starhawk
4/3/10, 9:48 PM
#6

Den s.k. Megafaunan som existerade under däggdjurens guldålder var ju långt ifrån en dominerande grupp av djuren, det fanns gott om mer lämpliga byten för ormarna, och även dom stora har ju som Povel sjöng: Alla har vi varit små! när dom föddes. Detta innebar inte att dom största fick vara helt ifred för dom största rovdjuren fanns ju också på den tiden t.ex Andrewsarchus som var stor som en häst

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: