Annons:
Etikett02-människan-kulturer
Läst 3622 ggr
Fnyfniken
2010-03-11 14:55

Vikingasmycken, silvertrådsvirkning...

Det är kanske inte förhistriskt, men arkeologisiten verkar inte vara tillgänglig, och jag tänkte att många här kanske är intresserade och vet något ändå.

Jag håller till mycket på Smyckestillverkning och håller bland annat på med en teknik som kallas för vikingavirkning. Detta för att den påstås ha hittats i fornlämningar från vikingar, dels fragment av virkade delar/smycken och dels även dragplattor som anvnts till att dra silvertråd igenom för att få den smalare och längre. Dock har jag aldrig sett några bilder på dylika saker, utan bara moderna versioner. Vet någon här var man skulle kunna hitta bilder på tunt stickade smycken i silver från vikingatid, och eventuellt deras verktyg. Jag har letat på stadsbiblioteket och kammat noll.

Tack på förhand!

Annons:
NaimaG
2010-03-11 15:42
#1

Enligt riksantikvarieämbetet skall det finnas flertalet vikinga museer i Sverige. Norge och Danmark. Du kan alltid kontakta RAÄ och höra med dem vart de museer finns och kanske kontakta det museum som har vikinga utställning om bokråd. Du har annars Birka Museet i Björkö du skulle kunna kontakta för den information du söker.

Annars kan du höra med systersajten Medeltiden iFokus.

Fnyfniken
2010-03-11 15:46
#2

Tack för tips! Det ska jag göra!

NaimaG
2010-03-28 16:06
#3

Tänkte höra ifall du hittat det du sökte?

Jag stötte på denna CD som behandlar vikinga smycken man funnit på gotland vid utgrävningar. Kan det vara något? Det är dock en amerikansk sida men CD-Skivan bör ju gå och få tag på i Sverige.

medde
2010-04-10 21:44
#4

#0 Om du inte har hittat på hjälp, så hör gärna av dig i tråden. Då jag känner många som har vikingtid som yrke.

Du kan även fråga här då dom har en forum del, med otroligt duktiga aktiva på:Asatrosamfund

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fnyfniken
2010-04-11 15:14
#5

Hej! Nej jag har inte hittat minsta information om det hela. jag vet liksom inte riktigt var jag ska leta och hur. Jag ska kolla på Asatrosamfund när jag får tid. Nu ska jag på barnkalas Glad

medde
2010-04-11 15:18
#6

Jag kan ringa till en "vän" och fråga efter lite info. Återkommer med mera info till dig. Men jag vet att det finns ett par stycken smeder inne på forumet hos Asa.

Ha ett underbart barnkalas! Finns inget härligare än lyckliga barn

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Fnyfniken
2010-04-11 22:37
#7

Hehe… Barn som säger att de vill gå hem Oskyldig

medde
2010-04-12 10:36
#8

Men det är det som jag gillar hos barn, ärligheten inget passerar dom förbi.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: