Annons:
Etikett00-allmänt
Läst 1632 ggr
NaimaG
3/28/10, 4:22 PM

Gotlands Historiska Spår

Gotland har en samlingssida för sina historiska spår som jag finner oerhört intressant. Besök den gärna, ni kan finna allt från bronsåldern till vikingatiden där. Det som är mest intressant är upptäckterna av vikingabyar/fornlämningar.

Hemsidan

Annons:
NaimaG
3/28/10, 4:23 PM
#1

Jag fann skeppssättningen från bronsåldern vara det mest intressanta. Har liksom favoritiserat den nu när jag läst kring den.

Gudris
3/29/10, 6:49 PM
#2

Hehehehe kul att de har skrivit att Ajvide i Eksta är en stenåldersboplats när mina lärare som grävt där i tio år är övertygade om att det snarare är en helig plats och en begravningsplats… Jag grävde där mitt första år och något som hittats nästan varje år vid elevernas grävningar är människogravar. Graven man får se innehåller en ung kvinna som kallas igelkottsflickan, man kan se henne på Gotlands Fornsal nu :)

Om ni till kolla på bronsåldersröse så åk till Uggarde Roir på södra delen av ön, det är typ 7 meter högt och faktiskt sevärt :)

Monky
4/18/10, 10:33 PM
#3

En annan grej som är kul med Gotland är att det är ett gammalt korallrev som bildades för ca 425Ma.

Ett spännande ställe om man vill leta fossil!

Upp till toppen
Annons: