Annons:
Etikett02-människan-kulturer
Läst 2725 ggr
LenaR
2010-03-24 14:32

Förhistorisk konst

Jag tycker det är väldigt roligt att spåna om hur konsten uppstod. Hade den ett syfte från början, så att den fungerade som bildspråk, eller var det underhållning? Kanske både och, precis som idag!

I DN för snart ett år sen läste jag om nya världsrekordet i konst - en skulptur som uppskattas vara 35 000 år gammal.

Venusfigurinerna brukar antas vara avbildningar av modergudinnor, men ofta tycker jag de ser ut som rent erotiska avbildningar. Hur det än ligger till, så är det helt otroligt att en skulptör kommunicerar till oss, 35 000 år in i framtiden.

Det trodde h*n nog inte!

Länk till DNs artikel


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
NaimaG
2010-03-24 16:13
#1

Den där skulpturen har jag läst om i Illustrerad Vetenskap. Den skall tydligen symbolisera fruktbarhet.

Maria
2010-03-27 17:41
#2

Spännande just det här med syftet. Är det kanske rituellt eller rentav underhållning som Lena skriver.

Vilken känsla det måste vara att hålla något sådant i handen som en människa har tillverkat och hållit i sina händer för 35 000 år sedan. Det är hisnandeFörvånad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LenaR
2010-04-25 20:05
#3

Jag gick keramikcirklar på 90-talet, och en av mina medcirklare var arkeolog. Jag minns inte var hon grävde, men en gång tog hon med skärvor av en stenålderskruka. Det var otroligt häftigt. På ett ställe var ett fingeravtryck perfekt bevarat. Jag tror alla som såg skärvan fick gåshud.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

dolfen
2010-04-25 20:50
#4

Jag har för mig att grottmålningar som föreställer olika djur gjordes dels för att vörda de olika djurgudarna, dels för att få god jaktlycka på djuret ifråga.

Maria
2010-04-25 20:54
#5

#4 Förmodligen är det så men vi kan ändå bara komma med goda gissningarFlört tror jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LenaR
2010-04-25 20:59
#6

#4 Ja, varför inte? T.o.m en så modern människa som Picasso talade om konst som ett medel för att besvärja världen.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Maria
2010-04-26 21:09
#7

Jag tror att alla människor har ett inneboende behov av att "skapa" och att det alltid har varit så, sedan är det väldigt spännande det här med om det finns någon tanke bakom eller syfte.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gudris
2010-04-27 18:40
#8

Jag tror att det många gånger fanns ett djupare syfte med skapandet av konst, men vi kommer aldrig att kunna förstå den iom att vi är färgade av vår omvärld. Vi kan försöka förstå genom intryck från samhällen som än idag har andra normer och kulturer än de vi lever i, men det kan bara bredda vår förståelse till viss del.

dolfen
2010-04-30 19:25
#9

Ja. Det är svårt att förstå hur det var att leva under de omständigheter som de levde då.

Det äldsta konstföremålet har de hittat i Blomsbogrottan nära Kapstaden.

Det är en graverad bit ockra som är ca 70 000 år gammal.

Skomakardotter
2010-05-03 22:05
#10

Apropå Vensufigurinerna finns det en ganska intressant teori framlagd av LeRoy McDermott. Hon (?) föreslår att det var fråga om självportätt - vilket skulle förklara de underliga proportionerna.

Skomakardotter
2010-05-03 22:13
#11

I övrigt är det nog lite svårt att undvika att ramla in på teorier om religiositet och magi (särskilt jaktmagi) då det gäller den paleolitiska grottkonsten. Att många bilder är övermålade flera gånger och överlappar varandra kan ex tyda på att de målades under rituella omständigheter, i ett evigt återupprepande av äldre tiders idéer/dyl. Vad jag minns är det dock, om det skulle vara fråga om jaktmagi (vilket antyds i det att vissa bilder av djur har pilar/spjut riktade mot dem), inte först och främst de djur man faktiskt jagade som finns avbildade - utan andra djur, vilket är lite märkligt. Tydligen har man hitatt spår av barn inne i grottona, vilket skulle kunna tyda på att det är användes i några slags initiationsprocesser. André Leroi Gourhan har för övrigt även lagt fram teorin om att bilderna var en slags tidig skrift - mytogram tror jag han kallade det, där olika myter/dylikt gavs eviga (eller nästan eviga) liv genom att avbildas.

Sen finns ju dock alltid möjligheten att det helt enkelt är klotter. Man får tänka på att de bilder som man oftast får se från grottona är bilder av de allra finaste målningarna, de halvdanna kommer sällan fram…

[GunillaR]
2010-05-05 22:57
#12

Som bildkonstnär har jag lite tankar om hur konsten uppstod. Det var säkert flera anledningar; utsmyckningen, avbildningen och andlig kontakt.

Vad som började, om det var behovet av utsmyckning eller avbildning kan vi kanske tvista om, men den andliga betydelsen är säkert mycket viktig. Det är nämligen så att man öppnar upp sig för andlig kontakt i sitt skapande.

Och som # 11 skriver så är magin mycket viktig. Man satte bilder på sina gudar och även sina böner, typ god jaktlycka. Man blidkade säkert också alla naturens gudar med sina bilder.

LenaR
2010-05-10 22:59
#13

#9 Jag hittade bilder på såna föremål här. Är det konst? Kanske är det början till konst, ungefär som man tänker sig att gutturala läten är början till språk.

Det finns en del föremål, torsos bl.a, som är äldre än 35 000 år och som antas vara skulpturer. Haken är att de är så abstrakta så det är svårt att avgöra om de är medvetet tillverkade eller om vi tolkar in för mycket.

Men varför skulle konsten ha exploderat från ingenstans, helt plötsligt? Kanske gick det gradvis, från telefonklotter (Hej anakronism!) till grottmålningar och venusfiguriner.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
dolfen
2010-05-13 21:34
#14

#13 - Om inte geometriska mönster skulle räknas höra konsten till, skulle många konstnärer få sluta att kalla sig för just konstnärer. Flört

(Tack för länken. Lite tråkigt att det inte fanns färgbilder på ockra-bitarna.)

Samma sicksack-mönster som är på ockra-bitarna finns i hällristning i Kiviksgraven. Bronsåldern.

Intressant är dels avståndet mellan Kivik och Sydafrika, dels att de gjordes med ca 65 000 års mellanrum.

Jag undrar vad mitt-linjen hade för funktion?

LenaR
2010-05-13 23:14
#15

#14 Flört Visst, men om alla som klottrade geometriska mönster var konstnärer så vore vi det - allihop!

Det jag försökte säga var att konst måste ha stammat från bildspråk, ungefär som litteratur stammar från de första enstaka orden. Inget märkvärdigare än så.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Onni
2011-04-14 22:26
#16

Väcker tråden till liv med hopp om fortsatta diskussioner! Skrattande

De geometriska mönster man hittar kan ev komma från de mönster meditation eller snarare trance frammanar. I ett trance-tillstånd "ser" personen mönster som är universella. Dessa har sedan levandegjorts genom olika uttrycksformer, ex grottmålningar. I meditativa tillstånd kan bilder om ex förestående jakt komma till personen, vilket sedan ånyo skapas genom målning, dans eller tatueringar. Min teori, i alla fall. Att lägga de inre bilderna utanför jaget är som en spegling av sig själv och i ett vidare tänk - den sociala kontexten. Speglingarna visar mina inre tankemönster och jag söker stöd för min existens genom dess estetik. Vad tror ni?

dolfen
2011-04-15 10:06
#17

#15 - Jämför födosök-tiden nu med då. Nu har vi utvecklat hur många fritids-sysselsättningar som helst pga den fritid vi nu har. Det som är vanligt i nutid, har en gång varit nytt (ovanligt).

#16 - Jag själv har ingen erfarenhet av vad man ser i trance, men det kan nog vara en av källorna. Annars finns det ju en hel del mönster i naturen. Många nutida konstnärer hittar inspiration från naturen.

Upp till toppen
Annons: