Annons:
Etikett08-astroarkeologi
Läst 2387 ggr
NaimaG
4/2/10, 8:11 PM

2012

21 december 2012 slutar Maya kallendern. Många tror det är då jorden kommer gå under, andra tror att vi då kommer gå in i en annan tidsepok. Vad tror du, står jorden kvar 21 december 2012?

Annons:
NaimaG
4/2/10, 8:13 PM
#1

Jag tror jorden står kvar då och tror att anledningen till att kalendern slutar då är för att vi stiger in i en annan tidsepok. Finns ingenting idag som tyder på att jorden skulle gå under på något sätt. men bara av tanken om att det skulle kunna hända och bara ett fåtal kommer överleva är ganska skrämmande. Obestämd

dolfen
4/2/10, 9:20 PM
#2

Jag tror att det var så att Maya lade märke till att stjärnkartan med tiden sjönk vid horisonten och att de trodde att när en viss himlakropp (eller om det var ett stjärntecken) sjunkit, så skulle världen gå under.

Om de inte visste att jorden är en rund planet kan jag förstå att de trodde så.

Därför tror jag att jorden kommer att snurra vidare några miljoner år framåt. (Tror det var 5 miljoner år.)

Halvdansken
4/3/10, 1:54 AM
#3

Jag tror att de tyckte att det var tillräckligt långt fram i tiden, så de kunde ta en paus en stund.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

emee
4/3/10, 3:56 AM
#4

Det är väl de som gjorde filmen 2012 som har hittat på att jorden ska gå under? Det är väl också bara en del(en cykel i Mayakalendern som slutar och jag kan inte förstå varför jorden skulle gå under bara för att en kalender slutar…den började den 11e augusti 3114 f. Kr. då solen stod i zenit i Izapa(forntida Maya stad). Hände något mer särskilt då?

Det är svårt att hitta information om dettaObestämd

Jorden kommer att gå under om 5-6 miljarder år, då solen kommer att svälla upp till en röd jätte, men det kommer att börja bli väldigt hett på jorden om 1 miljard år(om nu inte mänskligheten har kommit på ett sätt att rädda jorden).

Gudris
4/3/10, 1:47 PM
#5

Religion har ju dömt jorden till undergång ganska många gånger vid det här laget så jag håller mig till den vetenskapliga förklaringen… Sen om vi människor överlever så länge är en annan femma, och knappats troligt Tungan ute

NaimaG
4/3/10, 3:21 PM
#6

#2 Det är nog mer det som lutar åt att vi går in i en ny tidsepok.

#4 2012 skapades utifrån tron kring Maya kalendern om att jorden skulle gå under.

#5 Ja man har ju hört många gånger att jorden skulle gå under. Jag vet att vid årsskiftet mellan 99 och 2000 var det påtal om att jorden skulle gå under. Sen har man ju också hört skrämselpropaganda kring att solen skulle vara påväg att dö ut vilket självklart inte stämmer. Det fanns ju en hel del skrämselpropagande kring att isarna smälter och att jorden skulle översvämmas om ett par år strax därpå dök ju Maya kalendern upp.

Annons:
dolfen
4/3/10, 5:43 PM
#7

Jorden skulle även gå under vid års-skiftet 999-1000.

starhawk
4/3/10, 9:38 PM
#8

#7: Inte att förglömma årsskiftet 1999-2000!

Men som en forskare sa: att den slutar vid 2012 betyder inget särskilt, då tar man bara fram en ny kalender, precis som vi tar fram en ny vid varje årskifte, konstigare än så är det inte

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

dolfen
4/4/10, 5:04 PM
#9

Undra om något händer kl 22:22:22 den 22/2 2222? Flört

NaimaG
4/4/10, 5:06 PM
#10

Byt ut alla 2or till 3or eller 6or så kanske. Skrattande

dolfen
4/4/10, 5:19 PM
#11

#10 - Tiden blir lite konstig, fast 6or skulle verkligen göra det rätt "speciellt". Förvånad

sissie
4/6/10, 10:48 PM
#12

Ungefär som om det skulle vara två torsdagar i samma vecka.

Tror inte det händer något hemskt vara sig 21/12 2012 eller 22/2 2222. Snarare blir det roliga dagar att minnas då många aktiviteter säkert kommer att äga rum runt dessa datum.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Gahella
4/8/10, 3:18 AM
#13

Jorden går inte under, vi och jorden är nu på väg in i ett stort paradigmen-skifte. Det är redan på gång och vid 2012 är det kanske redan klart? Livet utvecklas i spiraler ingenting står någonsin stilla, även om det känns så ibland;) Men i dessa tider kommer vi mer att ta stora språng i utvecklingen:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: