Annons:
Etikett12-bok-filmtips
Läst 2067 ggr
Gudris
4/30/10, 2:28 PM

Tv-tips! Sveriges Historia

Kollade på första avsnittet av Sveriges Historia som går på fyran igår, sjukt bra! Väldigt bra fakta och Dick Harrysson ger en bra bild av allt. Se det!

Sveriges Historia

Annons:
NaimaG
4/30/10, 4:27 PM
#1

Jag tycker Sveriges historia är sjukt tråkig, men det är jag Tungan ute. Kanske är ett bra tips till någon med intresse.

Gudris
4/30/10, 4:57 PM
#2

Första avsnittet handlade om stenåldern, från att människor kommer hit till att man börjar odla. Det handlar alltså om människor och deras liv, inte om kungaled som man ofta brukar tolka det när det handlar om ett lands historia. Det handlar till stor del om samma saker som mycket av det du brukar lägga upp här faktiskt (om man räknar bort dinosaurier förståss hihi)Glad

Jag tycker det gav en korrekt bild av den kunskap vi har idag om stenåldersmänniskorna.

NaimaG
4/30/10, 5:54 PM
#3

Jaha, jag tänkte mer Sveriges Historia = Kungar, det är så jag associerar det men om det är längre bak än så så är det ju helt klart värt att se. Ska se om jag kommer ihåg det till nästa Torsdag.

dolfen
4/30/10, 7:16 PM
#4

Jag missade det.

Går det i repris?

Halvdansken
5/1/10, 2:10 AM
#5

Finns säker att se på nätet också. Jag tyckte det var ok.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Calmare
5/1/10, 11:29 AM
#6

Ja det var intressant, även om det inte var några större nyheter i sig. Glad

Annons:
Gudris
5/1/10, 11:33 AM
#7

Man kan kolla på det på sidan som jag länkade till i första inlägget :)

#3 Ja den koplingen gör nog många, det var ju det historieskrivning handlade om en gång i tiden, att visa hur långt tillbaka landets kungar sträckte sig… Men nu är det lite bättre :)

[GunillaR]
5/3/10, 2:07 AM
#8

Jag tycker det är jättespännande om man får se historian från folkets synpunkt och inte bara kungar och kridsherrar, som vi fått lära på historielektionerna.

Gudris
5/3/10, 10:38 AM
#9

#8 Precis, det är folkets historia som är spännande, sen har det ju funnits människor där Sverige sedan bildades under flera tusen år, kungarna har funnits i några hundra. Det är lite som när man kollar på Amerikas historia och ser de vita med sina presidenter istället för urbefolkningen…

Gudris
5/3/10, 4:32 PM
#10

Dick Harrison hade fått en hel del kritik för att han sa att vi inte har någon urbefolkning, men har har en bra poäng som framgår här i hans blogg.

[GunillaR]
5/3/10, 5:19 PM
#11

# 10 - Ja, jag noterade hans åsikt och tänkte nu får han nog alla samer på sig. Ska läsa vidare i hans blogg.

Gudris
5/3/10, 6:51 PM
#12

#11 Jag är nog lite udda för jag tyckte bara att hans åsikt i programmet var bra, men sen är jag lite skadad av min utbildning också, tänker inte på att inte alla tänker på att vi inte materialiserades hit från ingenstans så att säga… Jag har suttit och läst en del om SDs politik, de tycker att man mår bäst om man stannar i sin kultur, men tar då inte minsta hänsyn till att människan alltid flyttat runt mer eller mindre..

Jag tycker att samer har minst lika stor rätt att leva här som svenskarna, och att de ska kunna leva med sin kultur utan att den kvävs helt, men de är faktiskt lika mycket urinvånare som vanliga svensson om man ser ur mitt perspektiv…

[GunillaR]
5/4/10, 1:25 PM
#13

# 12 - Ja det var väldigt så många synpunkter det var på vad som är svenskt och inte.

Men tänker man logiskt så smälte ju inlandsisen från söder och då borde där finnas bosättningar innan norr om Indalsälven. Men, sen ska vi inte glömma att där kom ett folk från Norge och som hamnade i Jämtland i Glösa, varifrån en del av Martin Timells inlägg spelades in i Serien. Detta skulle vara för 6000 år sedan enligt uppgifterna på plats.

Jag vill nog hålla med om Dick Harrysson om att vi inte kan säga att vi har en ursprungsbefolkning i Sverige. Så får samerna säga vad de vill. Det går inte alls att jämföra med amerikanska indianerna, eftersom den amerikanska kontinenten inte invandrades förrän i början på 1500 talet efter Colombus.

Dick Harrysson har också rätt i när han säger att det har kommit folk från alla väderstrecken och bosatt sig i Sverige under alla tider, och att denna process fortsätter än idag. Under 1600 talet kom väldigt många valloner till Sverige som arbetskraftinvandrare. Bara som ett exempel.

Vad gäller samerna så har de blivit illa behandlade av svenska myndigheter, och nu vill de ha upprättelse. De håller mycket hårt på sin kultur, påstår de, men det där vet jag inte om man ska hålla med om. Det är ju rennäringen och hantverkstraditioner, men för övrigt så har de anammat den svenska livsstilen. Förutom att de gärna vill isolera sig från svensken. Men att hävda de är Sveriges ursprungsbefolkning kan de inte göra, enligt min åsikt.

Däremot kan de hävda sin suveränitet, att de tillhör ett folk som lever i Sverige, Norge, Finland och Ryssland på rennäring och nära naturen. Samt att de bär på en religös tro som i många avseenden liknar nordamerikas indianer.

Mina åsiker men rätta mig gärna om jag har fel.

Annons:
Gudris
5/4/10, 3:29 PM
#14

#13 Håller med dig om samerna, om man ska säga att det finns ursprungsbefolkningar i sverige är de en i de norra delarna och de är utspridda över flera länder som du säger, men sen är ju hälsingar, skåningar och gotlänningar också ursprungsbefolkning ur det perspektivet. Det är hemskt att samer blivit förtryckta på det sätt som skett, men som du säger har de anammat mycket av den moderna svenska kulturen, de lever faktiskt inte av en traditionell renskötarkultur och skulle inte kunna göra det i dagens Sverige. Jag hade också varit arg om mina förfäder blivit illa behandlade, men man kanske behöver acceptera en del av den förändring som skett sen fler "svenskar" började tränga undan samerna, det är inte som om de skulle kunna återgå till den kultur som var innan…

Upp till toppen
Annons: