Annons:
Etikett00-allmänt
Läst 3997 ggr
Calmare
5/6/10, 10:16 PM

Våra förfäder hade sex med neandertalare

Annons:
NaimaG
5/7/10, 12:27 AM
#1

Intressant artikel. Har för mig jag läst det någon annan stanns också. Det innebär med andra ord att vi bär på en liten anlagsdel från neandertalarna. Kanske är det inte så att vi utvecklats kropsligt till det vi är idag utan att våran kroppsform är ett resultat utav inavel mellan olika människo arter, en spekulering bara.

LenaR
5/7/10, 1:29 AM
#2

Det är så spännande så det är inte sant!

Jag tycker det vore fullkomligt oetiskt att klona en neanderthalare, men nog vore det hejdlöst intressant att se på riktigt exakt hur nära släkt vi är.

Tack för länken!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

starhawk
5/7/10, 9:54 AM
#3

Att våra förfäder hade sex med neandethalare är ju knappast nåt nytt, det har man misstänkt och i det närmaste konstaterat tidigare. Men att vi ärvt gener från dem tvivlar jag starkt på, vi har ju samma ursprung så likheterna lär nog ha funnits där redan från början och miljön som påverkade neanderthalarna lär ju inte ha gått oförmärkt förbi för dom av våre förfäder som levde i samma miljö

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Calmare
5/7/10, 10:44 AM
#4

Starhawk, resultatet från denna undersökning sägs vara revolutionerande… då borde det vara ganska nytt.

Har du en länk som påtalar något annat vill jag gärna läsa den? Glad

starhawk
5/7/10, 10:53 AM
#5

Länkar hit och länkar dit, jag har sett åtskilliga vetenskapsprogram på TV där man kommit fram till den slutsatsen. Främst Discovery-kanalerna och National Geographics. Men om man vill att dom egna rapporterna skall få mer uppmärksamhet så kan man ju säga att man funnit något revolutionerande

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Calmare
5/7/10, 10:57 AM
#6

Men har du en länk så jag kan läsa om din mycket intressanta information? Glad

Annons:
Gudris
5/7/10, 11:10 AM
#7

Intressant, men jag skulle vilja se forskningen om det hela. Tyvärr kan man bara läsa ett öppet abstract på den här sidan, där den ursprungliga vetenskapliga artikeln är skriven…

Men som redan sagts, man vet redan att människor och neandertalare hade sex, det har man vetat länge :)

starhawk
5/7/10, 12:26 PM
#8

#6: Jag såg det på TV direkt, inte via någon dator eller dyligt så någon länk har jag av naturliga skäl inte, det är möjligt att det finns klipp från programmen på YouTube eller likn. men jag har ingen anledning att leta efter dom där eftersom jag redan sett dom

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Calmare
5/7/10, 12:27 PM
#9

Monky
5/7/10, 2:12 PM
#10

#7 Men du läser väl arkeologi, har du inte universitetskonto? Då kommer man ju åt alla databaser och artiklar Skrattande

Jag har själv fortfarande konto fast jag tagit ett uppehåll.

Gudris
5/7/10, 2:22 PM
#11

#10 Jo det är sant, men jag har inte tillgång till allt tyvärr, högskolebiblioteket har inte alla licenser tror jag det är.. :/

Monky
5/7/10, 2:48 PM
#12

#11 om du är nyfiken så kan jag nog få tag i den, och den senaste. Skicka ett PM till mig i så fall med din email.

Gudris
5/7/10, 4:56 PM
#13

#12 Tack, men det behövs inte, skulle vara spännande, men jag borde (och då menar jag borde) inte läsa annat än min kurslitteratur nu, har mycket nog att göra med min kandidatuppsats som snart ska vara klar… Men snällt att du frågade Glad

Annons:
Skomakardotter
5/9/10, 9:06 PM
#14

Hmm. Hur var det med det där att neandertalarna skulle ha varit ljushyade och rödhåriga? Kanske är det dels tack vare att vi korsade med dem som vi har ljushyade människor idag?

Monky
5/9/10, 9:11 PM
#15

#13 Ha ha, jag känner igen syndromet… Gissar att du har väldigt välstädat också då… Tungan ute Lycka till med pluggandet! Skrattande

dolfen
5/9/10, 9:19 PM
#16

Läste någonstans att neandertalare kan ha inspirerat till sägner om troll.

Båda bodde i grottor bl.a.

Om det nu ligger något i detta så kan det ju tyda på att våra förfäder vanligtvis undvek neandertalare.

Halvdansken
5/10/10, 1:14 PM
#17

#1.  "Kanske är det inte så att vi utvecklats kropsligt till det vi är idag utan att våran kroppsform är ett resultat utav inavel mellan olika människo arter, en spekulering bara."

Fortplantning mellan olika människosorter är inte inavel. Inavel är när nära släktingar parar sig (kusiner, syskon osv).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

starhawk
5/11/10, 10:44 AM
#18

Tror inte på att vi fick dom där procenten från Neanderthalarna, afrikanerna saknar dom, och dom utvandrande har dom, men utvandrarna utsattes ju för samma klimat som format neanderthalarna mer troligt att vi via evolutionen anpassade oss en smula, sen råkade det se likadant ut som neanderthalarnas anpassning, inte så konstigt med tanke på att vi är nära släkt. Däremot verkar inte korsningen fungerat särskilt väl, dom kvarlevor av uppenbara "häften neanderthalare hälften sapiens" man hittat har ju alla varit barn som avlidit i unga år. Avkomma från två olika arter blir ju i nästan alla fall steril så det måste varit livlig kontakt för att det skulle bli nån påverkan på rasen som helhet, och med tanke på olikheterna i kroppsform förefaller det inte särskilt troligt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

LenaR
5/13/10, 6:54 PM
#19

Har ni hört om att det är neanderthal-arvet i oss som står för npf-variationerna, neuropsykiatriska funktionshinder som adhd, aspergers, tourettes..?

Jag fick en artikellänk mejlad till mig. I artikeln står det att vi och neanderthalarna var extremer, de ena trygghetsknarkande och stabila, de andra äventyrslystna och kreativa.

Var för sig var båda handikappade av sina svaga sidor. Den ena utan drivande idéer, den andra så rastlös så den inte iddes förverkliga alla idéer. Först korsningen, där homo sapiens sapiens fick inslag av neanderthalensis, blev hejdlöst framgångsrik.

Med tanke på hur artikelförfattaren höjer sig själv och alla andra med npf till skyarna blir jag betänksam över artikelns trovärdighet.

Men det är roligt att spekulera. Vad tror ni, kan det ligga något i hur neanderthalargener satt mänskligheten i lågor?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
5/13/10, 10:54 PM
#20

En sak som talar mot teorin i #19 är att afrikaner sägs sakna neandertalsgener, men knappast kan sägas sakna kreativitet.

Musik är det första jag tänker på när jag tänker på Afrika. Och de har urgammal konst, och innovativa religioner. Det går inte ihop med teorin om att det var neanderthalarna som bidrog med det kreativa inslaget i mänskligheten.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
starhawk
5/13/10, 11:44 PM
#21

#20: Dessutom var inte neanderthalarna särskilt kreativa, dom uppfann aldrig pilbågen eller atl-atlen (spjutkastaren)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

LenaR
5/13/10, 11:56 PM
#22

#21 Det finns många kreativa människor som aldrig skulle komma på att uppfinna pilbåge eller spjutkastare… Flört Dessutom har jag fått för mig att just de två vapnen inte skulle fungera med neandertalares fysionomi? Det kan vara helt fel, jag tror jag har det mesta av min kunskap om neandertalare från Jean M Auel… Skäms


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

starhawk
5/14/10, 2:58 PM
#23

Pilbåge skulle passa utmärkt för en neanderthalare, det gäller ju att ha ett kraftig skulderparti, på den tiden innan komposit och kompound bågar fanns så fick man träna från barnsben för att bli en bra bågskytt och det var mest för att träna upp styrkan, neanderthalaren hade ju styrkan i det närmaste medfödd.

"Kreativa personer har förmågan att hitta på saker, använda sin fantasi och göra något med den. De finner nya vägar när det behövs och ibland när det inte egentligen behövs. Det kan handla om uppfinningar, hantverk eller till och med undervisning" med den definitionen menar jag att neanderthalaren inte var särskilt kreativ

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Calmare
5/14/10, 7:11 PM
#24

starhawk, nu får du visa upp lite länkar till all denna information, det är jätteintressant, jag vill gärna läsa mer!

starhawk
5/14/10, 10:30 PM
#25

#24: Det var värre det, den mesta kunskapen hämtar jag in från böcker och TV och det finns ju inga länkar till sånt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

LenaR
5/15/10, 10:42 PM
#26

#23 Jag tror jag förstår hur du resonerar.

Jag tycker ändå att artikeln jag länkade till har en intressant idé. Väldigt kreativa människor kan vara suveräna idésprutor, men det krävs ett helt annat sinnelag för att förvalta idéerna.

Det ser man ibland i framgångsrika affärsidéer, där det finns två upphovsmän bakom. En som kommer med idéerna, och en som sätter dem i verket. Som i Ben & Jerrys glass t.ex. Eller Andrew Wyeth och hans hustru.

Det låter konstigt, och lite meningslöst, att en art bara skulle ha den kreativa sidan och inget mer. Men det går att föreställa sig att en människotyp som är utpräglat äventyrslysten och uppfinningsrik, och en som är stabil och förutseende, skulle förädla varandra.

Haken är förstås att det knappast blir mer än spekulationer. Hur bevisar man att en art var för kreativ för sitt eget bästa?

Medge att det är spännande att leka med tanken!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

gdsseli85
5/18/10, 12:37 PM
#27

#24, nej det finns inte internetlänkar till tvprogram eller böcker, men däremot hoppas jag innerligen att böckerna du läst har haft en titel och författare! ;)

Det verkar inte vara allt för många som är källkritiska på denna sida eller har jag fel……?

(whops I feel a mob coming on)

=P

Annons:
Calmare
5/18/10, 4:48 PM
#28

#27 Jag som akademiker tar inte till mig av information om det inte finns källor/hänvisningar.

Så du har helt rätt fram för mer källkritik! Glad

Monky
5/18/10, 6:40 PM
#29

#27 + 28 Ja, eftersom TV-program och böcker ofta går att koppla till pågående/tidigare forskning så borde ju ett namn eller titel inte vara omöjlig att få fram.

Ett forum som behandlar geovetenskap och arkeologi bör ju i allra högsta grad kunna visa upp källor!

starhawk
5/18/10, 9:10 PM
#30

Det bör även vara klart att det mänskliga minnet inte lagrar all information så att man inte kan komma ihåg alla boktitlar och titlar på TV-program, dessa förefaller vid tillfället inte alls lika intressanta som innehållet, vilket väl är förklaringen till att det inte lagras.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

gdsseli85
5/18/10, 10:20 PM
#31

#30 Fair enough, men inlägget var väl inte strikt riktad till dig egentligen utan det är en genomgående trend på den här sidan att folk hänvisar till oseriösa källor eller till inga källor alls i många fall där det behövs källor.. vilket jag kan störa mig lite på emellanåt…. =P

dolfen
5/21/10, 7:20 PM
#32

Det där om den eventuella troll-kopplingen (#16), fick jag fram genom att googla "neandertalare eld" (om jag minns rätt).

Detta är något jag inte ser som helt omöjlig.

NaimaG
5/22/10, 1:25 AM
#33

#32 Jag kan dock inte se någon direkt liknelse mellan neandertalarnas utseende och troll gestalterna. Men i och för sig när man hör ordet troll så är det lätt att tänka stenåldern och mycket utav trollens levnadssätt ser den samma ut som på den tiden. Fast enligt nordisk folktro och fornnordisk mytologi så är troll naturväsen.

Gudris
5/22/10, 3:18 PM
#34

#33 Som du säger är troll naturväsen och även om man kan behålla muntliga traditioner länge så känns det lite väl att de ska ha bevarats i typ 20 000 år… Det är ganska många generationer faktiskt… Troll skulle jag nog snarare se som ett väsen man "skapat" för att förklara sånt som inte kyrkan eller eliten kunde förklara. Samma sak med hustomtar och allt vad det är. Idag är vi ganska många som valt naturvetenskapen istället för folktron :)

Annons:
dolfen
5/22/10, 8:11 PM
#35

#33 - En exakt liknelse ser inte heller jag. Däremot kan jag tänka mig att folktro och mytologi mycket väl kan ha ett ursprung ur något som har en annan form än t.ex en myt.

Jag tror t.ex inte att de använde ordet "troll" i ursprunget. Men här kan jag ha fel.

Svenskans, engelskans, franskans och tyskans ord för troll är troll. (Jag är lite osäker på om jag läst den tyska ordboken rätt.)

Det skulle vara intressant att få veta om det är flera språk som använder ordet troll, eller liknande ord för troll?

Kan ordet ha sitt ursprung i ett ljud som våra förfäder använde för neandertalare?

(Jag tror inte att de använde sig av ordet "neandertalare" om neandertalare och vår tids troll kände de inte till på den tiden.)

#34 - På det stället jag läste om kopplingen mellan neandertalare och troll, fanns även skepsis om huruvida något sådant skulle kunna föras vidare under en så lång tid.

Hur har "hur man gör upp eld" förts vidare?

NaimaG
5/22/10, 9:46 PM
#36

#35 Just ordet: Trollet, blir på…

Norskan = Troll
Danskan = Trold
Polska = Troll
Portugisiska = Troll
Lettiska = Trollis
Tjeckiska = Troll
Slovakiska = Troll
Litauiska = Troll
Flamländska = Troll

Listan går väll att göra lång.

dolfen
5/22/10, 10:01 PM
#37

#36 - Tack!

Ju längre listan är eller kan bli, desto intressantare. (Skulle nog en vetenskapsman sagt!?)

Upp till toppen
Annons: