Annons:
Etikett00-allmänt
Läst 1490 ggr
NaimaG
5/17/10, 3:10 PM

Resemål

Om du fick välja ett resemål för att se något från förhistorien, vart skulle du åka och vad skulle du välja att se?

Annons:
NaimaG
5/17/10, 3:20 PM
#1

Jag skulle nog först och främst välja  Mexiko för att se maya templen, sekundära resemålet skulle bli Egypten och för att inte glömma den klassiska stonehedge i storbritanien.

Gudris
5/17/10, 3:44 PM
#2

Jag tror jag skulle vilja se bronsålderns "Sverige", det skulle ge helt ovärdelig kunskap om hela samhället och vara superspännande!

NaimaG
5/17/10, 3:49 PM
#3

#2 Håller med dig. Hällristningar är framförallt spännande från bronsåldern.

Gudris
5/17/10, 3:55 PM
#4

#3 Ja, och alla "offer" som hittats, varför offrade man (eller vad man nu gjorde). Vad hade man för religion, vilka kläder, hus, vilken mat, det finns en miljon frågor att ställa sig!

NaimaG
5/17/10, 3:59 PM
#5

#4 Lite sådant är kul med maya templen också. De hade ju olika templen de offrade människor i liksom djur. Jag vet inte om man offrade människor under sveriges bronsålder, vet du något kring det?

Gudris
5/17/10, 4:04 PM
#6

#5 Nä, jag har ingen aning faktiskt, men det har hittats en del bronsföremål bl a som verkar offrade. Det är ju en tid i norden som det ligger väldigt mycket mystik om eftersom vi vet så lite..

Annons:
starhawk
5/17/10, 9:47 PM
#7

Stonehenge vore intressant att se i komplett skick, visserligen finns det en komplett Stonehenge uppbyggd någonstans i närheten men vi kunde inte hitta var när vi var i området sist (har besökt eller åtminstone passerat Stonehenge tre gånger). Stonehenge blir emellertid sekundärmålet, primärmålet blir nog Jura när dom största dinosaurierna klampade omkring

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[GunillaR]
5/20/10, 8:11 PM
#8

Jag skulle vilja göra en resa längs Nilen för att besöka alla lämningar efter denna mycket intressanta kultur.

Skulle också vilja besöka de platser där Jesus ska ha vandrat.

Plus Stonehenge och där Avalon ska ha legat.

[Tassy]
5/26/10, 4:57 PM
#9

Jag skulle vilja se Inkariket

niare
5/27/10, 1:25 AM
#10

dom tog väll upp ganska mkt om bronsåldern på sveriges historia som går vid kl 21 på torsdagar.

imorrn handlar det om medeltiden och vi kommer befinna oss i pestens tid i kalmar bra och nära till mig haha

Gudris
5/27/10, 10:30 AM
#11

#10 Jo, jag såg det programmet, men de sa bara saker jag redan visste. Bronsåldern ses som den "mystiska" tidsperioden och även om vi vet vissa saker så är alla teorier om tradition och religion faktiskt bara teorier. Vilket jag tycker Dick är väldigt bra på att påpeka :)

Som vanligt när man lär sig saker (jag pluggar arkeologi) så lär man sig framförallt att man kan väldigt lite…

MajaL
6/6/10, 8:17 PM
#12

Jag tror egypten är det resemål jag helst skulle vilja resa till i så fall. Deras forntid känns så outforskad för min egen del. Skulle varit spännande!

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Upp till toppen
Annons: