Annons:
Etikett04-stenåldern
Läst 3031 ggr
LenaR
7/24/10, 4:44 PM

Stenåldersleksak?

Arkeologer har hittat vad som verkar vara en sexleksak från stenåldern. Den är gjord i  hjorthorn, och hittades vid en utgrävning vid Göta älv.

Men inget nytt under solen - världens hittills äldsta dildo hittades i Tyskland. Den uppskattas vara 28 000 år gammal. "Vår" kan vara 6000 år gammal.

DN

Arkeologi vid Motala ström, en läsvärd blogg


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
MajaL
7/24/10, 5:23 PM
#1

Men vilken grej! Förstår att de hade svårt att hålla sig för skratt! FörvånadSkrattande

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Halvdansken
7/25/10, 2:38 PM
#2

Den är tydligen 11 cm lång så jag undrar hur kul man kan ha haft?

Tror att det är en fallossymbol som använts rituellt, för tur och växtkraft. Det finns ju många sådana symboler, kolla hällristningar och vår majstång.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

dolfen
7/25/10, 6:05 PM
#3

Jag tror också att den är symbolisk, som #2 skriver.

Gudris
7/26/10, 1:00 PM
#4

Ja det är väl mest troligt att den varit symbolisk, men det är kul att man hittar sånna fynd :D

MajaL
7/26/10, 2:08 PM
#5

Ja det måste det väl ha varit. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

starhawk
7/27/10, 10:28 AM
#6

#2: Ja den är 11 cm nu, men den verkar ju vara avbruten så vem vet hur lång den var från början?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Pasi
8/1/10, 10:12 PM
#7

Typiskt svenskar att vara lite försiktiga, lagom och att inte sticka ut (dessutom ser den bara ut att vara 8 cm på bilden).Glad
Tyskarna är däremot inte rädda för att ta i….den 28000 år gamla ….eh, leksaken var ju hela 20 cm lång (länk) och mycket tjockare än den "lilla" från mellanmjölkens land.

NaimaG
8/1/10, 10:22 PM
#8

Hoppsan! Vad är det DN kommer med. Foten i munnen
Det var något nytt ur en arkeologisk synvinkel. Tungan ute

Gudris
8/2/10, 12:14 PM
#9

#7 Fast om vi tittar tillbaka på stenåldersmänniskorna så var det nog inte så stora skillnader mellan de två områdena på det sättet ;D

Pasi
8/2/10, 9:18 PM
#10

#9 Det får vi hoppas!Skrattande

--------------------------------------------------------------------------------

Sten är ganska tungt, så av den tyska varianten, den lite större, kan man dra slutsatsen att den antingen varit enormt betydelsefull för ägaren, eller att de faktiskt var mer eller mindre bofasta.
Den svenska versionen kan varit en res-modell liknande dagens extrautrustning för uteliv (minihanddukar, minitandborstar osv).

De flesta arkeologer drar alltid slutsatsen att ting, även sådana som är vanliga idag, har varit rituella föremål då de använts av förhistoriska människor (vi vet inte ens om de hade religion eller dyrkan!).
Om tusen år kommer arkeologer som gräver ut Svea rike att se hur korset gör sitt intåg på 1000-talet… för att sedan mycket snabbt bytas ut mot fallosdyrkanssymboler runt år 2000 (kan tänka mig tolkningen!).Flört

LenaR
8/2/10, 10:13 PM
#11

#10 …en res-modell liknande dagens extrautrustning för uteliv …minihanddukar, minitandborstar osv…

Det var dagens bästa på iFokus! Skrattande


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Gudris
8/3/10, 11:30 AM
#12

#10 Det är för att det är så lätt att förklara något som rituellt… Allt är rituellt vettu ;) Jag har lite svårt att tro att det skulle vara en "rese-modell". Ville man ha en dildo så ville man nog ha lite större än så och faktum är att många grupper var runtflyttande som grund. Varför skulle de ha extra små sexleksaker då? Nä jag tror mer på att det är nån rituell grej. Det finns exempel på att man dyrkat fruktbarhet på många platser och fallosen är en viktig symbol då. Även venusstatyetter är exempel på föremål som kan tänkas ha dyrkats. I Asatron har du fruktbarhetsgud med fallos.

Med tanke på storleken och att man med största sannolikhet var personer av båda könen som rörde sig tillsammans är det troligare att fallosen hade en symbolisk betydelse och att man hade sex med varandra.. :)

Lattjo
8/20/10, 11:41 PM
#13

Bor nästan precis där den hittades:D

PS.Det heter inte göta älv det är ingen älv:)

Annons:
LenaR
8/21/10, 7:47 PM
#14

#13 Coolt!

Är det ingen älv? Ändå heter vattnet Göta älv. Gautelfr på fornnordiska säger wikipedia, det tyckte jag lät vackert.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Lattjo
8/21/10, 8:44 PM
#15

nejdå det är absolut ingen älv;) motala ström och inget annat:D

Lattjo
8/21/10, 8:45 PM
#16

jag håller med om att motala älv skulle låta snyggare:)

LenaR
8/21/10, 11:59 PM
#17

Ström är också ett vackert ord!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[lejdyga]
8/31/11, 2:52 PM
#18

Coolt  jag bor i motala !!!

Upp till toppen
Annons: