Annons:
Etikett04-stenåldern
Läst 12275 ggr
Josefinesve1
2/16/15, 6:45 PM

runskrift

hej

jag undrar varför det kan vara så svårt att tyda en runsten? är det för de har ett annat alfabet?

tacksam för svar

Annons:
997
4/17/15, 7:44 PM
#1

Ja, det användes ett annat alfabet för runstenar. Det fanns flera olika varianter av runskrift. Den älsta kallas "Futhark" och var en utveckling av det latinska alfabetet, som vi använder idag.

Du kan läsa mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Runor

NiklasTyreso
8/6/15, 10:48 AM
#2

Det finns dels den äldre futharken och dels den yngre, två olika run-alfabet som använts i Sverige. Den yngre är vanligast på runstenar. Även om man använder rätt runor är svårt att läsa runstenarna för att vi idag inte talar fornnordiska. Dagens svenska är inte det språk som talades på vikingatiden. Vikingatidens språk liknar dagens Islänska.

[Ulvarsdotter]
10/28/15, 8:40 AM
#3

De blandade väl gammalt och nytt en hel del också, och "talade i gåtor" och hade namn som "korpens vin" när de talade om blod osv?

Kameratrollet
11/5/15, 12:06 PM
#4

Jag tycker att de flesta runstenar går att läsa  även för någon som inte studerat fornnordiska. Runstenarna brukar följa ett mönster med vem som högg runorna och åt vem. Sedan finns det förstås runstenar som använder ord vi inte längre använder vare sig på isländska, engelska, svenska eller danska.

Det finns en runordlista här om man vill studera vidare.

Jag fotograferade Ålstorpstenen i måndags och fyllde digitalt i den litet. Ordet man skulle kunna staka sig på är felaga, men det är som danskans fælle eller engelskans fellow.

Vad jag skulle vilja nörda ned mig mer inom är grammatiken. Någon som har ett bra tips?

Kameratrollet
11/5/15, 12:13 PM
#5

Här verkar det finnas grammatik.

Niklas
12/11/20, 4:55 PM
#6

#4: Jag upplever inte heller att det är så svårt. Det viktigaste är att man har en futhark att tyda det med. Mycket av dagens svenska fanns när runor användes.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: