Annons:
Etikett05-bronsåldern
Läst 5383 ggr
[luneri]
2/13/15, 5:26 PM

Varför så mycket flinta? - Bronsåldern/Järnåldern

Hejsan! 

Jag håller på med ett skolprojekt (universitet) och har grävt ner mig i fornlämningar och historia däromkring inom Göteborg. Jag läser ingen arkeologisk utbildning, men valt detta som undersökningsområde i alla fall. 

Framförallt mycket flinta har hittats i Göteborg och som härstammar från bronsåldern och järnåldern, enligt de rapporter jag läst. Därför tänkte jag höra här om någon vet varför så mycket flinta förekommer från denna tid? Har det varit importerad flinta, eller förekom det naturligt i området? Var det isåfall vanligt material i hela landet under dessa tidsåldrar? 

Jag undrar också om ni vet lite vad det finns för historia på Hisingen i Göteborg. Gränsen mellan Norge och Sverige gick därigenom och tänkte att det säkert kan finnas lite intressant historia kring gränsen och historia från området. Hur kan det ha påverkat människorna exempelvis som levde där? 

Det var lite frågor, men hoppas de går att besvara :) Skulle hjälpa mig litegrann på vägen.

Annons:
NiklasTyreso
5/30/15, 6:56 PM
#1

Vilka studier påstår att flinta användes i stor omfattning på järnåldern? Jag misstänker att du missuppfattat lite. Flinta användes till järnåldern men kunde sedan inte hävda sig mot det tåliga järnet.

Evahelene
6/3/15, 1:34 PM
#2

Du kan läsa på Wikipedia om flinta. Dock har artikelförfattaren missat att flinta förekommer på fler ställen i landet, inte bara i Skåne och dess närhet. Jag vet minst 3 ställen i norra Norrland där flinta finns naturligt. Om du lånar några böcker om arkeologi på bibblan så får du veta mer om användningen av flinta.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

[luneri]
7/5/15, 2:24 PM
#3

#1 Det läste jag i en bok jag lånade på biblioteket. Jag får kanske gå tillbaka och läsa igen om jag missuppfattat, men om jag nu minns rätt så ska det ha använts i hög grad då järnet var lite dyrare, men gällde främst bronset kanske. Jag kan möjligen ha fel… 

#2 Tack!

Ramiraz
7/21/15, 3:04 AM
#4

Var inte södra sverige under vatten på den tiden?

[luneri]
7/27/15, 2:37 PM
#5

Under stenåldern var stora delar av Göteborg under vatten vet jag i alla fall som sakta började bli land fram till järnåldern har jag läst, men mer än så vet jag inte :)

Evahelene
7/27/15, 7:26 PM
#6

Jag har tänkt på en sak, det där med att järn skulle vara dyrare. På den tiden förekom det inte någon betalning, så jag tror att det var p.g.a. att järn kräver såpass stor arbetsinsats och tar lång tid att utvinna ut malmen som det tog såpass lång tid innan järn började vara den huvudsakliga materialet för verktyg m.m.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Annons:
NiklasTyreso
8/6/15, 10:41 AM
#7

Jo, betalat har folk gjort i alla tider men innan det fanns pengar betalade man genom byteshandel. För 3000 år sedan stod havsytan ca 20 meter över nuvarande nivå, vilket innebär att stora delar av södra Sverige var ÖVER havet då med.

Upp till toppen
Annons: