Annons:
Etikett02-människan-kulturer
Läst 1620 ggr
mallabralla
6/18/13, 8:34 PM

Neanderthalarens intelligens

Enligt en dokumentär jag såg på tv för inte allt för länge sedan konstaterades det att Neanderthalarna inte alls var så dumma som man tidigare trott.

jag finner det mycket intressant och efterlyser den kunskap och vetskap som ni här inne på forumet har angående intelligens, talförmåga, leverne och varför dem försvann?

mvh

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
Mitralis
6/18/13, 8:38 PM
#1

Här kanske du kan hitta något intressant =)
http://illvet.se/search/gcse?query=neandertalare&start=0



starhawk
6/26/13, 11:47 AM
#2

Såvitt jag vet hade dom en större hjärna i förhållande till kroppsstorleken vilket ju skulle kunna innebära att dom t.o.m. skulle kunna vara intelligentare än vi. Jag skriver kunna vara eftersom det inte är bara hjärnstorleken som är avgörande dess uppdelning har också betydelse, t.ex. delfinen har ju en stor hjärna men huvuddelen av den upptas av hörselloberna.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

997
11/3/13, 8:50 PM
#3

#2 Man har ju också funnit att neanderthalmänniskan hade en relativt avancerad teknologi. Det var ganska sent i historien som homo sapiens hann ikapp (ungefär vid tiden för deras invandring i Europa och Asien). Tittar man på neanderthalmänniskans förfäder verkar de ha varit mer avancerade än våra förfäder vid samma tid (vilket jag tolkat som ca 500 000 år sedan (de angav inget tydlig tidsangivelse i artikeln jag läste)).

NiklasTyreso
11/3/13, 9:24 PM
#4

Storleken på hjärnan är dåligt kopplad till intelligensen. Kvinnor har mindre hjärnor än män men det finns inga könsskilnader i generell intelligensnivå.

Upp till toppen
Annons: