Annons:
Etikett00-allmänt
Läst 9434 ggr
[Fridaakafrodo]
5/22/13, 6:47 PM

Jag mår illa!

Alltså det är helt obeskrivligt hur sjukt det är, satt och såg på Cloning the Tasmanian Tiger (en djurart som levde i Australien) där experterna förklarade varför den blev utrotad. Enligt dem så blev dessa vackra djur anklagade för att vara "Sheep killers" och därför massjagades dem  till utrotning. Det jag tycker är så himla sjukt är att människan har förstört så mycket och sedan anklagar ett djur som har samma rätt att leva som dem, för att följa sina instinkter! Nu är jag inte så värst insatt i detta ämne men detta är i alla fall min åsikt!

Annons:
[Joanna76]
5/22/13, 9:52 PM
#1

Människan i ett nötskal

[Fridaakafrodo]
5/23/13, 6:07 AM
#2

Ja, tyvärr!

mallabralla
6/18/13, 8:35 PM
#3

vi gör lika dant med allt vi inte förstår, ser det som ett hot som måste utplånas för vår egna bekvämlighet.

är ju exakt samma vi gör med vargar, stora kattdjur och hajar.

Sajtvärd på Perser iFokus

starhawk
6/26/13, 12:09 PM
#4

#3: Nja det behöver inte vara i den riktningen, Stellers sjöko utrotades av ett helt annat skäl, Steller som beskrev djuret skrev bl.a. att det var mycket välsmakande! sen tog det inte lång tid förrän det var utrotat.

Sen har vi ju dom fall där vi varit "medverkande till brottet" som utrotandet av en liten icke flygande Rall tror jag det var på en av öarna runt Nya Zealand, dom utrotades av fyrvaktarens katt. Det enda fall man känner till där ett enda djur har utplånat en hel art. Ett annat fall är Mauritius Dront, det sägs fortfarande på en del håll att den utrotades av provianterande sjömän, men det stämmer inte riktigt. Dom försökte äta den men den smakade apa oavsett hur man tillagade den så dom övergick istället till duvorna som gick att plocka som äpplen från träden. Men för att ha mat till nästa gång dom passerade ön planterade dom ut grisar och det var antagligen dom som utrotade dronterna, inte dom vuxna fåglarna för dom kunde bita ifrån sig rätt bra, men dom häckade på marken eftersom det inte fanns nåt marklevande rovdjur på ön och det var en sårbar punkt. På senare tid har man upptäckt att drontens utrotning ockå innebär utrotandet av en trädart, dom äldsta träden av den arten spirade ungefär samtidigt som den sista dronten dog ut. Man förmodar att fröna måste passera drontens matsmältningssystem för att gro, vanligt med andra frön som äts av icke frö-ätande fåglar.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[deen]
7/1/13, 8:27 AM
#5

#4 Intressant med dronten, det visste jag inte! Har bara hört den gamla versionen, att de blev uppätna av sjöfarare.

Whippetgerbilen
11/28/13, 12:13 PM
#6

Jag håller med till hundra procent!!!!! Snart är det väl så att dagens tiger också kommer dö ut bara för att dumma människor vill ha pälsen! Helt sjukt!!

Dogs is my world ♥

Annons:
starhawk
11/29/13, 8:08 AM
#7

#6: Risken att dom skall dö ut är akut men det är inte pälsen som är problemet utan den s.k. Kinesiska folkmedicinen, tigerben ingår i många av recepten. Över huvud taget är den Kinesiska folkmedicinen ett av dom största hoten mot många arter

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Whippetgerbilen
11/29/13, 3:31 PM
#8

#7 aha, så dumt!:(

Dogs is my world ♥

Stallmima
2/8/14, 8:43 PM
#9

Människan är det största rovdjuret som gör som den vill utan riktig närmare tanke, senare blir det "hoppsan tänkte inte på det"

[Lollo 97]
5/3/14, 7:49 PM
#10

Håller helt med. Människan förstör djur och natur kan man säga. Dom har ju faktiskt lika stor rätt att leva som vi människor. Vi är ju de största monstren inte dom. Det är ju vi som borde utrotas. (inget illa menat) Vi är helt sjuka. Skulle hellre va ett djur än människa.

Upp till toppen
Annons: