Annons:
Etikett00-allmänt
Läst 5652 ggr
NaimaG
2010-02-24 11:16

Har drakar existerat?

Idag vet vi svaret. Dragons a Fantasy made real tar dig med på vad som kan vara historiens största upptäckt. Sista draken sägs ha levt ungefär 300 år sedan och deras regerande tid skall ha varit samtidigt som Tyrannosaurus Rex.

Annons:
MichaelE
2010-03-09 17:24
#1

Har sett dokumentären och eftersom draken finns i alla kulturer även långt innan man lyckades färda över hela världen så kan man ju undra hur dessa mytomspunna varelser har uppkommit.

Drakmamman samt drakungen och äggen ska finnas på ett Museum i London men om de visas upp vet jag inte.

[per50]
2010-03-09 20:52
#2

Räknas enns grannes fru, om så fallet då exister drakar

starhawk
2010-03-10 11:52
#3

#1: Men hallå där! det här är ju fråga om ett What if-scenario man har inte hittat någon drake som det beskrivs i filmen, man leker bara med tanken.

En intressant detalj i frågan om drakar är att både Komodovaraner och krokodiler ofta kallas drakar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

MichaelE
2010-03-10 12:12
#4

#3 i dokumentären står det att den är baserad på en verklig historia, sedan att draken inte visas upp vet jag inte varför. Notera även att T-Rex huvudet som är bränt och har riv marken på skallen kan enbart göras av en varelse som är större eller har möjligheten att flyga.
Av vad forskarna vet fanns det ingen dinosaurie som var större än T-Rex under dess existens samt ingen fågel har dem klorna.

Allt jag kan tänka mig att detta kan skapas av är en drake.

LenaR
2010-03-10 13:23
#5

Vilken rolig fakeumentary! (Stavas det så?) Vilket arbete de har lagt ner på att fundera ut hur drakar ska fungera. Jag var särskilt imponerad av väte-platina-reaktionen och säkerhetsventilen. Kul! Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

starhawk
2010-03-10 13:36
#6

#4: Att det är baserat på en verklig historia är inte detsamma som att allt stämmer, man har inte hittat någon drake så därför kan den inte visas upp, Ett bränt T-rex huvud lär man inte hitta, mjukdelarna inklusive eventuellt sot är för länge sedan borta kvar är endast ett fossil. Och varför skulle T-rexen nödvändigtvis stå upp när den blev klöst i huvudet? En T-rex lär knappast ha sovit stående ex vis

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
MichaelE
2010-03-10 16:11
#7

#6 det brända huvudet finns på Museet i London.

starhawk
2010-03-10 16:19
#8

#7: Vilket Museum?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

LenaR
2010-03-10 16:21
#9

Men starhawk har rätt - det finns inte så gamla ben kvar, det är fossil. Kan man se på ett fossil om det har blivit bränt? Om man kan det så kan det ändå inte var möjligt att se när det brändes - det kan ju vara en eldsvåda som brände skelettet långt efter att djuret förmultnat?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

NaimaG
2010-03-10 18:27
#10

#9 Man kan se på en fossil ifall den blivit bränd och när beroende på hur den fossiliserats och i vilken miljö man hittade fossilen i.

[GunillaR]
2010-03-10 18:33
#11

Våra fåglar kommer ju från dinosaurierna, så varför skulle det inte ha funnits drakar?

Sen om de sprutade eld, det kan ju diskuteras.

starhawk
2010-03-11 09:10
#12

Problemet med drakar är att de är hexapeda, dvs de har sex extremiteter (med undantag för dom s.k. armdrakarna där armarna utgör vingar men dom är sällsynta) inga andra högre djur är hexapeda dom är alla quadropeda (har fyra extremiteter) dessutom saknas en viktig punkt på alla avbildningar, nämligen den stora kölen där flygmusklerna skall vara fästade så dom skulle inte kunna flyga ett dugg bättre än en Pegasus (som också är hexaped och saknar köl) så jag tror knappast att drakar finns.

Att det sedan finns stora varaner och krokodiler som ibland kallas drakar är en helt annan historia

#10: Kan du förklara det där lite exaktare? låter intressant

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

NaimaG
2010-03-11 15:27
#13

#8 Enligt uppgifter; The Brittish Museum.

Annons:
Birke
2010-03-12 18:55
#14

Har inte hunnit kolla på videon än (laddar), men flygande ödlor har det ju alltid existerat - på dinosariernas tid stora, och nu pckså fast i mindre format, men den här teorin om att de sprutade eld tror jag int ett dugg på. Helt ologiskt.

Skogselva
2010-03-12 19:14
#15

Jag håller mig till mitt "man kan inte förneka ngt man aldrig sett", men rekommenderar att man efter dokumentären ser "Behind the Scenes".

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

MichaelE
2010-03-14 12:29
#16

men om vi tar ett steg tillbaka och tittar var vi kan finna drakar så finns det en i bibeln i uppenbarelse boken. Vi den tiden som Nya Testamentet skrevs firade man redan drakens år i Kina och dem kulturerna hade aldrig möts förrän några hundra år senare.

Jag tror, oavsett hur sanningsbaserad dokumentären är, att drakar har existerat och att det skulle inte heller vara helt omöjligt att de fortfarande skulle kunna existera idag.

Skogselva
2010-03-14 12:46
#17

Absolut ingen omöjlighet.

Jag bara tänkte att man inte skulle ta dokumentärens ord för det.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LenaR
2010-03-14 13:24
#18

#10 Otroligt! Har du en länk där man kan läsa mer är jag intresserad! Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

starhawk
2010-03-14 13:38
#19

Det är lite för generaliserande att säga att drakar ser likadana världen över, västvärldens drakar har som typiskt utseende ödlor med vingar medans dom kinesiska är frågan om flygande ormar, dessutom håller västvärldens till i berg medans dom kinesiska bor i havet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2010-03-14 13:39
#20

#18: Då är vi två som är intresserade!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
NaimaG
2010-03-14 13:40
#21

#18 Tyvärr nej, det är sådant jag lärde mig under mina studier i föremålskonservering och datering inom Museologiprogrammet. Du kan annars låna hem böcker om föremålskonservering och datering.

LenaR
2010-03-14 13:42
#22

Vilka böcker rekommenderar du, Naima?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

NaimaG
2010-03-14 13:50
#23

#21 Jag har ingen av kursböckerna kvar eftersom jag slutade studera 2,5 år sedan men varje kursbok och seminarie tog upp lite konservering och datering. Här har du kurslitteraturlistorna, du kan ju kolla om någon intresserar dig.

Museologi A
Museologi B
Museologi C
Museologi D

NaimaG
2010-03-14 14:03
#24

Hittade denna länk om hur man daterar fossiler dvs ser hur gammal en fossil är. Kanske lite lättare att läsa än att jaga rätt på böcker. Här är en länk om hur fossiler grävs ur, dateras och konserveras. För att esstimera brännmärken krävs kemisk forskning och kemiska tester på fossila föremål, något som utförs utav kvalificerade museuala konservatorer men det kräver att föremålet bevarats/fossiliserats i en sådan miljö som inte bryter ner respektive ämnen.

Huruvida det ligger till med T-Rex huvudet i denna dukomentär är det osannorlikt att de skulle ha hittat en skalle av en T-Rex som blivit bränd eftersom alla fossila fynd som görs av dinosaurier i själva verket inte är ben utan avtryck i förstenat material och alla skelett som uppvisas på museer är prototyper.

Honungskaka
2010-03-14 14:46
#25

Jag tror nästan blint på teorierna, då de känns som om de tar upp alla aspekter som talar emot drakarnas existens

Josefin

Medarbetare på Glamour I Fokus!

Birke
2010-03-14 20:26
#26

Hur kan det komma sig att man aldrig har hittat några bevis tidigare?

Birke
2010-03-14 23:03
#27

Har kollat igenom alla delarna, inklusive Behind the scenes som är ett absolut måste för att kunna göra dig en bild av hela dokumentären.

"Liket" var alltså inte riktigt, och det här har inte lyckats övertyga mig, men det var extremt intressant att se.

Annons:
NaimaG
2010-03-14 23:08
#28

#27 Tror ingen har sagt att drakar finns mer eller mindre att de borde ha funnits och kanske finns än idag. Legender från alla kulturer indikerar på att någon form utav drakliknande djur har funnits men huruvida vi kommer hitta bevismaterial är en annan sak. Det är nog lika svårt att hitta fossila drakar som det är att hitta dinosaurier, man måste veta vart man skall börja, drakarna behöver ju inte ha levt på samma plats som dinosaurierna även om det är mest sannorlikt. Sedan finns det ju de dinosaurier som liknar drakar fasst utan vingar, en sådan är Spinosaurus.

Honungskaka
2010-03-14 23:24
#29

ja det kan ju ha vart så att i de gamla kulturerna så har man hittat fosila ben från t.e.x spinosaurus och sedan misstolkat hur de suttit ihop. "skapt" drakar av redan existerande dinosaurier…

Josefin

Medarbetare på Glamour I Fokus!

Upp till toppen
Annons: