Annons:
Etikett01-dinosaurierna
Läst 2661 ggr
NaimaG
3/1/10, 8:03 PM

Vilken är din favorit?

Vilken dinosaurie art är din favorit. I denna undersökning har vi enbart staplat fram några av de mest kända och återkommande i litteraturer och filmer. Men bland de 200 olika dinosauriearter kanske du har en annan favorit än just dessa.

Berätta gärna vilken och varför just den är din favorit.

Annons:
NaimaG
3/1/10, 8:11 PM
#1

Min personliga favorit är Dimetrodon. En dinosaurieart vars like man idag hittar i dagens jättevaraner. Dimetrodon är en dinosaurieödla och levde mellan 280-250 miljoner år sedan och kunde bli 3,5 meter långa. Namnet Dimetrodon betyder "två par tänder" varför också den fick det namnet utifrån sin uppsättning av två olika tandtyper.

Reptiler har alltid varit en stor fascinering hos mig och det var just Dimetrodonen som fångade mitt intresse för förhistorik.

[per50]
3/2/10, 10:10 PM
#2

Min favorit blir T-Rex, jag vet inte varförObestämd

NaimaG
3/2/10, 10:17 PM
#3

#2 T-Rex brukar oftast vara favoriten pga att det är den mest kända och populäraste dinosauriarten och ser man på alla filmer som har dinosaurier med i bild tex Jurassic Park så finns det alltid en T-Rex med.

[per50]
3/2/10, 10:37 PM
#4

Jo det är sant

mona43
3/4/10, 2:07 PM
#5

Brachiosaurus, den var stor och ståtlig, men som tur var åt den växterFlört Min son var oerhört intresserad av dinosarier ett tag, så jag fick också lära mej lite på köpet.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

zayla
3/9/10, 1:35 PM
#6

Jag valde först Brontosaurus därför att de ser så "snälla" ut och växtätande men min första dinosaure var Triceratops, då jag hade en sådan liten plastleksak som barn, som jag hittade någonstans som någon hade tappat. Sen är ju också T-rex lite spännande pga man som sagt, påverkas lite av filmerna. Men själva fossilerna är ju otroligt spännande o se (på bild) och den dimensionen av storleken!! Men sen har man ju hittat "fågel-saurus" (jag har inte namnet) i Kina och det tycker jag nu är intressant för varifrån kommer fåglarna?! Vilken gren?

Annons:
fiffiluren
3/10/10, 9:18 PM
#7

jag gillar alla rovdinosaureir, är väldigt fascinerad av dom - kanske för att de är läskiga Tungan ute

men jag valde Velociraptor, baserat på Jurassic Park-raptorerna. Där är dom rätt stora och interligenta - samt att de är flockdjur. Det är egenskaper som jag gillar hos djur.

"Desvärre" för oss raptormänniskor så påstår man nu att velociraptor inte var sådär stor som i filmerna, utan att de var ungefär 1,5 meter långa om jag minns rätt, samt att de hade fjädrar (rätt opraktiskt om du frågar mig). Och sen var de visst inte lika smarta som de framstår i filmen.

Synd egentligen…

starhawk
3/11/10, 9:18 AM
#8

#7: Velociraptor var ungefär lika stor som en kalkon, och var intelligent, efter dinosarie-standard räknat, det hamnar en bra bit bakom däggdjur-standard. Fjädrarna var inte opraktiska, tvärtom, ett så litet djur behövde en värmeisolering

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
3/11/10, 9:20 AM
#9

#0: Brontosaurus är ett gammalt felaktigt namn, den heter numera Apatosaurus

Och Dimetrodon är inte en Dinosaurie, den tillhörde däggdjursödlorna, långt före dinosaurierna kom till, den är inte ens förfader till dom

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

NaimaG
3/11/10, 11:56 PM
#10

#9 Jag vet det och jag vet att Dimetrodon inte är en dinosaurie utan en ödla och levde för ca 300 miljoner år sedan men trotts det hamnar den bland dinosauriesläktena hos många paleontologer liksom Smilodon vars felaktiga namn är "Sabeltandade tigern" hamnar i tigersläktet när den inte på något sätt är släkt med tigern.

Monky
3/13/10, 9:20 PM
#11

Parasaurolophus är min absoluta favorit! Läcker form och man gissar att hornet på huvudet fungerat som en sorts resonanslåda!

Man har dessutom genom fossila fynd kunnat forska på hur de kan ha låtit!

Fiffiluren, jag tror att man i Jurassic Park filmerna egentligen avbildat Deinonychus som är betydligt större, velociraptor är som starhawk nämner ganska liten.

Ja, dimetrodon härstammar från synapsiderna, dvs förfäder till dagens däggdjur, medan dinosairierna kommer ur gruppen diapsider.

#6 Man tror att fåglarna härstammar från små rovsaurier i början av dinosauriernas storhetstid. Den du letar namnet på kan det vara archaeopteryx?

Kul med detta forum!! Bra initiativ! Första gången jag är inne här!

Glad

starhawk
3/13/10, 10:06 PM
#12

#11: Är inte Archaeopteryx avskriven som fåglarnas förfader vid det här laget? Den härstammar för övrigt från ett och samma stenbrott i Tyskland. Det finns ju tvivel på dess äkthet också, moderna assymetriska fjädrar men inga fästpunkter på armen, det rimmar illa

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

fiffiluren
3/13/10, 11:13 PM
#13

#11 jag vet om det där med att raptorerna egentligen var små, hörde någonstans att Spielberg (stavning?) typ bara hörde om velociraptor och att den hade den där tumklon, plus att det låter lite coolare än Deinonychus (som jag googlade då jag var osäker på hur den ser ut), som för övrigt ser ut precis som raptorerna i jurassic Park.

Lite dåligt det där egentligen, det ger ju en helt felaktigt bild.

Dinosaurier är inte mitt favoritämne, är bara fascinerad av dom…

ursäkta om det blir osammanhängande, har haft en jobbig dag och är svintrött

Annons:
KitoBonito
3/14/10, 1:34 AM
#14

Jag kan inte bestämma mig alls, alla är så fascinerande på sitt sätt. Grymt vackra på sitt sätt. Men vilken av dessa som fastnat lite extra på näthinnan just nu är väl Velociraptor. Kanske för att jag tyckte det var så oerhört spännande och läskigt i JP, i scenen i köket med barnen. Ooh. <3 Det var alldeles för länge sedan jag såg den, och jag har inte ens sett uppföljarna. Känner för dinosaurie-maraton snart!

Monky
3/14/10, 12:02 PM
#15

#12 Jag vet faktiskt inte hur det är med archaeopteryx, det enda jag har lärt mig är att fåglarnas rent fylogenetiskt skulle vara släkt med små rovsaurier, theropoder. Men det läste jag för några år sen. Håller mig inte särskillt uppdaterad inom paleo forskning, men det händer ju mycket på kort tid så den teorin kanske är åsidosatt numera.

Archaeopteryxvar väl bara det första fågelliknande fossilet man hittade har jag för mig. Tänkte att det kanske var det namnet fiffiluren va ute efter. Men nu när du säger det ja, det var ju i Tyskland man hittade den. Har ingen aning om vad de där i Kina har fått för namn.

NaimaG
3/14/10, 12:36 PM
#16

#15 Archaeopteryx sägs vara en av förfäderna till dagens fåglar. 8 år efter det första fossila fyndet av en Archaeopteryx tog Thomas Huxley fram hypotesen om att fåglarna utvecklats från dinosaurier. Fossila fynd under 1990-talet har hittills vissat hypotesen korrekt. På den tiden ansäg man även att dinosaurier var kallblodiga medan flygförmögna arter kräver ett varmblodigt djurs ämnesomsättning.

Dinosaurier som skulle tänkas vara besläktade med dessa fåglar var Dromaeosaurierna som fanns i mitten av Krita perioden medan Archaeopteryx levde miljontals år tidigare.

1960 tog John Ostrom fram studien om att fåglarna var förfader till Dromaeosaurierna och hittade gemensamma egenskaper hos de båda. 1970 accepterades tanken av varmblodiga dinosaurier och vid den tiden började även paleontologer hitta ben som stärkte den tesen. Men under 1990-talet var argumenten för eller emot lika levande och embryologiska studier motsa länken mellan dinosaurier och fåglar.

Idag har man funnit fossila fynd i Kina där små dinosaurier, therapoder, har fjädrar på kroppen.

[hilevij]
3/19/10, 10:46 PM
#17

Mina är nog Lambeosaurus Lambei och entill jag inte kommer ihåg namnet på.

MichaelE
3/23/10, 2:34 PM
#18

#11 angående JP så har vissa forskare kommit fram till att näshålorna på en del utav dinosaurierna sitter högre upp än vad de gör i filmen. Men å andra sidan är utseendet utav dinosaurierna bara en ren gissning eftersom vi enbart har förstenade benrester kvar att ugå ifrån.

[SporeDiatrymisss]
1/5/12, 8:48 PM
#19

Jag gillar absolut trodoon och utahraptor mest, så jag valde annan/har ingen favorit. ;-) utahraptor för att den kunde bli uppemot 11 meter och troodon för att den var smartast och den snabbaste dromeosaurien :-)

[peter54]
1/19/12, 9:52 PM
#20

Klickade på "annan", för min favorit bland rovdinosaurierna är Allosaurus från Juraperiodenoch och bland herbivorerna är det argentinosaurus (Argentinosaurus huinculensis), en 100-tonnare från Krita.

Dimetrodon är inte en dinosaurie.

Annons:
Susanna_w
2/3/12, 10:32 AM
#21

Detta är lite OT men  hur har dom fått för sig att velociraptor är c:a 2 meter om den var som en kalkon.. Känns väldigt konstigt att dom har haft så himla fel.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

starhawk
2/3/12, 12:19 PM
#22

Det visste dom mycket väl, men om dom vore som en kalkon i filmen hade dom ju inte varit tillräckligt skrämmande så man skalade upp dom, och gjorde dom förbaskat mer intelligenta en en "riktig" velicoraptor. Dom var visserligen bland dom intelligentaste dinosaurierna, men det var med dinosauriemått mätt, och dom kommer en bra bit bakom däggdjuren. I filmens värld kan man ju hitta på vad som helst för att få till en spännande film, verklighetens begränsningar har man sedan länge avskaffat

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[peter54]
2/3/12, 6:05 PM
#23

Ja i filmerna är velociraptor i storlek med megaraptor. Å andra sidan är väl siffran två meter inte en beskrivning av höjden över marken, utan längden från nos till svansspets mätt på (hypotetiskt) ett djur i utsträckt ryggläge. Det kanske inte kommer upp i två meter, men ändå hyfsat nära.

[SporeDiatrymisss]
2/7/12, 1:23 PM
#24

Jo, glömde att säga att min favorit-vegetarian-dinosaurie var sauroposeidon :-) den högsta sauropoden :-D

[isdrakee]
3/30/12, 4:33 PM
#25

Jag valde velociraptor även om just den arten kanske inte är den absoluta favoriten. Men familjen dromaeosaurider ("raptorer") står helt klart på toppen.

Jag har svårt att välja ut någon art som jag tycker mer om än andra. Som liten tyckte jag mest om Deinonychus men idag föredrar jag nog ännu slankare dinosaurier (som t ex den riktiga velociraptorn, inte JP-varianten eller buitreraptor).

Det började med Jurassic Park som kom när jag gick i lågstadiet. Men allt eftersom dessa djuren blivit mer och mer fågel-lika så har jag bara tyckt ännu mer om dom. Finns det något bättre än en befjädrad dinosaurie? :)

Epica
4/15/12, 10:10 PM
#26

Parasolophus sedan barnsben :) var mycket fascinerad vid hornet samt hur dem lät. Dessutom bland de vackrare dinousairerna formmässigt om man säger det så.

Artylay
4/16/12, 11:01 AM
#27

Spinosaurus sedan lång tid tillbaka.

Mvh
Rebecca Frödén

Annons:
starhawk
4/17/12, 12:02 PM
#28

#26: Frågan är ju om dom lät "orgelpipa" är ju bara en teori själv lutar mera åt luktepitelteorin

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: