Annons:
Etikett06-järnåldern
Läst 3167 ggr
NaimaG
3/9/10, 3:36 PM

Västerbottens Museum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här på Västerbottens Museum är det samisk vecka vilket innebär att samerna kommer hit med sina renar och bjuder på fika samt att utställningarna anpassas efter samisk kultur och den samiska flaggan fladdrar i flaggstångarna runt om i stan.

Igår var jag och min man och besökte samerna på Västerbottens Museum, titta på renarna och kollade på utställningen.

Till sommaren påbörjar dem Bonde veckan vilket innebär att Museet kommer ha hästar, kor, får, grisar osv i sina inhägnader utomhus samt att de öppnar de gamla bodarna där de serverar gammeldags bakat bröd. Sen slår dem upp portarna till sjöfartsmuseet också.

Västerbottens Museum

Annons:
NaimaG
3/28/10, 3:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det finns mycket nyttigt att se på västerbottens museum, inte minst bara samerna utan också konst, musikens historia, umeås historia. Visste ni tex att anledningen till att Umeå har så många björkar var att förr i tiden använde man björk som en lösning vid brand, många björkar planterades just för att elden skulle spridas till dem istället för andra hus vid brand. Ganska smart lösning och än idag har umeå väldigt många björkar, därav namnet björkarnas stad.

NaimaG
3/28/10, 3:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En livs levande samisk ren utanför västerbottens museum vid de samiska vissten.

NaimaG
3/28/10, 3:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Någon som vet vad detta är för fågel, jag minns inte dess namn?

NaimaG
3/28/10, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En räv. Lite känsligt att se på uppstoppade djur men det är sällan man får en levande bild utav en räv.

NaimaG
3/28/10, 3:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Grävlingen, ett mycket magnifikt djur tycker jag. Deras skicklighet i att bygga är beundransvärt.

NaimaG
3/28/10, 3:54 PM
#6

Det är spännande med musee vistelser. Har ni några bilder ni vill dela med er från museer så gör det gärna. Bilder blir i sig som en musee guidning tycker jag. Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: