Annons:
Etikett02-människan-kulturer
Läst 17850 ggr
NaimaG
3/9/10, 2:23 PM

Klona Neandertalaren?

Idag vet vi att kloning är möjligt och att vi med hjälp av DNA kan klona ett djur eller till och med en människa. Forskare vid 454 Life Science i Branford, Connecticut, har samlat ihop DNA från Neandertalare och kan efter några års teknologisk utveckling klona celler eller kroppsdelar. Det kan till och med bli aktuelt att klona en livs levande och frisk Neandertalare enbart i forskningssyfte för att lära sig mer om vilken människa som kom förts, vilken var smartast, hade vi Homo Sapiens förhållanden med Neandertalarna eller levde de separat. Frågan är bara, bör det göras?

Bör vi klona upp en livs levande individ enbart för att lära oss. Vad skulle sedan hända med den inidividen när vi lärt oss allt?

http://www.archaeology.org/1003/etc/neanderthals.html

Annons:
Gudris
3/9/10, 4:27 PM
#1

Spännande! Men det är lite som diskussionen om ifall man ska klona fram en mammut… Jag såg på en dokumentär för några år sen om att man hittat ett neandertalskelett som burit på ett foster som såg ut att vara en korsning mellan modern människa och neandertal…

NaimaG
3/9/10, 4:42 PM
#2

#1 Intressant. Du minns inte vad den dokumentären hette?

Gudris
3/9/10, 4:49 PM
#3

Tyvärr inte… Det var ett par år sen, antagligen på svt. Jag har för mig att de hittat kvinnan i södra europa någon stans. Synd att jag inte hade vett nog att intressera mig mer för det på den tiden.

EeWeeM
3/9/10, 4:53 PM
#4

Det här är intressanta frågor som det ligger en hel del etik och moralstrider i.

Frågan är verkligen om det är rätt att människan leker Gud och klonar djur eller människoarter som redan dött ut i bara forsknings och exprementiellt syfte?

Eller… kan kloning t.o.m komma att bli ett "bra" sätt att återinsätta utdöende arter eller forntida utdöende arter?

Tanken är svindlade och jag förstå att forskare kan känna sig frestade att återskapa tex en neandertalare genom kloning för att så att säja "få veta mer"(och vem vet det kanske pågår bakom lykta dörrar sådant vi inte får veta i allmänheten)men moraliskt och etiskt så känns det som ren galenskap/siencefiction även om det är högt intressant,lockande och även till viss del pågår fast inom andra områden tex grödor etc.

Intressant och lockande… men rätt?…hm…och som du frågar…hur ska man sedan se på den klonade?som en individ som ska respekteras eller…gäller ens de lagar på något som är sk "skapat" i ett labratorium av vetenskapsmän och forskare.

Ska den klonade neandertalaren ens ses om människa?apa?och behandlas därefter eller bara som ett forskningsexpriment utanför mänskliga lagar?

Tänk om det visar sig att den klonade neandertalaren har full intelligens,talar och agerar som en homosapiens vad händer med den sen?ska den sitta i bur resten av sitt liv eller vara instängd från allmänheten?Ska den behandlas som människa eller apa?

Forskning i all ära men frågan är verkligen hur långt är människan beredd att gå för att "få svar på sina funderingar" om forntida människoarter/släktingar,är det värt det och har man tänkt på konsekvenserna?Obestämd

Tack föresten för att du öppnat en MYCKET intressant sajt!!!

NaimaG
3/9/10, 4:57 PM
#5

#4 Ja hur förklarar man för en neandertalare om hur långt fram i tiden den är och tanken på att äns kunna klona utdöda varelser skrämmer mig när det kommer till dinosaurierna. Forskningen kan mycket väl gå så långt som i filmen Jurassic Park.

Gudris
3/9/10, 4:58 PM
#6

Hur en neandertalare var under deras levnadstid skulle vi ändå inte få se eftersom den från födseln skulle påverkas av vår värld…

Annons:
EeWeeM
3/9/10, 5:21 PM
#7

Jag tror också det skulle bli svårt att få en klonad neandertalare att agera som de levde på sin tid eftersom den från början antagligen skulle präglas av miljön, men om vi leker med tanken på en kloning av det slaget… så skulle forskarna behöva klona fram en grupp individer och samtidigt återskapa en så likvärdig miljö som de kan tänkas haft på den tiden med allt vad det nu innebar och sedan helt stänga in dem från omvärden.

Lite big broder.

Forskarna skulle då bli tvungna att få dessa neandertalare att TRO att de är i sin rätta miljö och lämna dem vind för våg med sina förutsättningar för att sedan följa dem "bakom kulisserna" och neandertalarna skulle sedan i sin tur inte ens få reda på att de befinner sig i en återskapad miljö och att de är klonade utan de skulle få TRO att de lever i sin rätta tid och verklighet.

Kanske skulle man då behöva klona fram även de växter och djur som fanns och sätta samman med dem i deras utrymme(som då antagligen behöver vara rätt stort,kanske tom ett helt landsområde,en egen ö…mitt ute i stillahavet eller någonstans där risken är liten att obehöriga kan göra intrång och kanske man då skulle kunna se hur de agerar rent instinktivt med sina nedärvda instinkter utan att påverkas av människan/forskare….?…

Det skulle bli ett helt projekt…en livstidsgöra…se dem leva,jaga,äta,dö,födas etc och som forskare ALDRIG ingripa…oavsett.Bara betrakta och kanske ändra deras förutsättingar,tillsätta saker,djur etc utan att dessa då får veta eller förstå att någon förändrat något avsiktligt.

Som sagt…siencefiction eller fullt möjligt…?Kanske…Moraliskt rätt?nja…men intressant och lockande…ja….

Tänk sedan vidare om dessa klonade sedan efter en tid skulle få se eller komma i kontakt med en forskare eller läkare i vit rock…vad skulle de då tänka?hur skulle de reagera?Tro att det är någon form av "Gud"?

Och spinner man vidare på det senariot…tänk då hur denna forskare i vit läkarrock sedan skulle kunna skapa en ny religon,en ny tanke som om han vore en "Gud" och med handen kunna säja "Jag har skapat er"(ja för i princip skulle det ju stämma eftersom det då är han som klonat fram dem…)

Tanken är verkligen hissnande …och galenFlört

Men att klona fram Trex  igen vette katten….Jag gillar JurassicPark filmerna samtidigt som det är rätt skrämmande att veta att det antagligen kommer att vara fullt möjligt framöver att klona fram dessa…Hellre en sabeltandad tiger…Flört

niare
3/9/10, 8:59 PM
#8

jag tycker inte om kloning i en viss del, jag tycker som många nadra att vi försöker leka gudar. visst vill man veta mer men kommer man verkligen få göra det? att klona grödor och sådan är enligt mig okey men att börja klona djur är lite väl långt gånget tycker jag.

Bergspuman
3/9/10, 9:33 PM
#9

Jean Auel skriver ju i sina böcker utförligt om neandertalmänniskan. Jag vet att hon bedrivit mycket grundlig research innan hon skrev romanerna. Men jag undrar ändå om inte mycket är antaget och kanske påhittat. Vad har man för grund att tro att, som hon för fram, neandertalmänniskan hade förmåga att lagra kunskap i minnesbarken och därför kunde lära ut saker till sina barn, endast genom att "påminna" dem om sådant de fått medfött i sin egen hjärna?

Detta skulle vara en överlevnads mekanism från första början, men blev så småningom deras dödsdom eftersom de inte förmådde lära nytt, i en föränderlig värld. Intressant teori, men förmodligen bara en teori.

Om man klonar fram en neandertalare, kan man vara säker på att samma genetiska egenskaper kommer fram i kopian?

Neandertalaren lär ju för övrigt inte ha kunnat tala. Den människan skulle bli lika handikappad som en stum människa och skulle inte kunna kommunicera annat än genom tecken. Eftersom jordens alla människor kommunicerar genom talade ljud, vad ska då en icke talande människovariant här att göra?

Leka Gud är inget som människan bör göra tycker jag. Det fanns en grund till att dinosaurier, mammutar och neandertalare dog ut.

MichaelE
3/10/10, 12:08 AM
#10

Att klona fram en människa, vare sig neandertalare eller en modern människa är varken etiskt eller moraliskt rätt anser jag.

På senare tid har man kommit fram till att neandertalare var smartare än vad man trodde. Exempel på deras smarthet ligger i deras kreativitet, de kunde måla och skapa grottmålningar, vi har även olika verktyg de skapade ocg vapen för att jaga.

Något vi bör tänka oss för innan vi börjar skapa neandertalare är att vi skapar en väldigt kraftigt byggd människa med kronisk remuatism (enligt viss forskning led dem av det och därav "apliknande" kroppshållningen) och dessutom om vi skulle släppa ut den i samhället så måste MacDonald's skapa Big Mac Neanderthelesis Menu som består av tre Big Mac samt en enorm påse strips samt 1,5 liter Coca Cola. Deras kraftiga kroppar förbrukar nämligen 4 gånger mer energi än vära kroppar!

starhawk
3/10/10, 11:38 AM
#11

Att klona en Mammut har jag inget problem med men en Neanderthalare är jag högst tveksam till, det är ju en mycket nära släkting till människosläktet och då tycker jag närmast att vi hamnar i frågan om man skall tillåta kloning av människor

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Gudris
3/10/10, 12:44 PM
#12

#11 Jag är tveksam till att klona ens en mammut i och med att vi inte kan erbjuda den att leva i en någotsånär normal miljö.. Den skulle stå i ett zoo och inte ha ett värdigt liv. Detsamma gäller ju för neandertalarna, vi kan inte veta hur de levde, om de var "smarta" eller ens vad de klädde sig i. Det är själviskt att klona ett djur eller en människokusin bara för att se om det går och sedan försöka titta på deras "naturliga" beteende, titta bara på en katt uppväxt bland hundar eller ett djur som starkt präglats på människa, de vet inte om att de inte är människor…

Även om vi skulle kunna få fram en levande neandertalare och den skulle ha "medfödda kunskaper" skulle det inte funka eftersom den här världen inte är en istidsvärld med stora mängder bytesdjur… Jag tror inte att de skulle ha fler medfödda kunskaper än vi har, dvs att man inte äter sånt som smakar konstigt osv.

Skomakardotter
5/3/10, 10:22 PM
#13

Äh, vafan - klona på, tycker jag! Det vore så kopiöst intressant att se hur neandertalarna egentligen var. Jag anar att vi skulle bli ordentligt förvånade. De, likt våra egna förfäder, framställs ju alltid som fruktansvärt smutsiga och primitiva av oss idag - trots att kammar och smycken och dylikt hör till de äldsta mänskliga artefakter man hittat från våra förfäder. En neandertalare gör väl inget? Han/hon kommer ju förmodligen inte leva mer än 60 år, högst: lider han/hon blir det ett förhållandevis kort lidande. Och med tanke på att deras minne, av hur det var att leva under stenåldern, inte kommer färdas med dem, så kommer de inte ha något att sakna. Kanske skräms de av vår värld, kanske inte. Det vore i vart fall förbannat intressant. Hade jag varit en död neandertalare hade jag velat återupplivas till 2010-talet, lätt! ;)

Annons:
starhawk
5/4/10, 9:56 AM
#14

#9: Jag har nåt minne av att man hittat ett tungben i samband med en neanderthalare, vilket skulle betyda att dom visst kunde tala.

Frågan om det är rätt att klona djur har stötts och blötts, i Jurasic Park sägs det "Dinosaurierna hade sin chans men naturen rensade ut dom". Detta är ju inte ett helt korrekt resonemang, det var en form av katastrof som "rensade" ut dom, tillsammans med 80% av Jordens övriga fauna, sen hann däggdjuren först med att ta över, konstigare än så är det inte. Sedan har vi en del djur som inte heller rensades ut av naturen utan dom skyldiga är vi, jag tänker då på ex vis Garfågeln, Dodon och Pungvargen (i det sista fallet är det ju lite tveksamt om den verkligen är utrotad) att återskapa dom skulle därigenom lite vara vårt ansvar, och nu kan vi det.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Halvdansken
5/4/10, 5:54 PM
#15

#8. Djur är klonade sen länge (fåret Dolly bl.a) och f*n vet om de inte experimenterat med människor också i ett avlägset labb nånstans. Det finns säkert mycket som pågår utan att vi vet det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
5/4/10, 6:25 PM
#16

#15 Jag tror också säkerligen att det finns en hel del forskning som sker i skymundan.

Tänk att ha tillgång till ett lab och alla möjligheter att klona, experimentera osv. Kan tänka mig att det är väldigt lockande…Titta bara vad som skedde under andra världskriget.

Om det sedan är etiskt, kan man diskutera och vad som bör vara tillåtet eller inte.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LenaR
5/4/10, 7:29 PM
#17

#14 Jag har t.o.m läst en musikvetares forskning om huruvida neanderthalare kunde sjunga. Den svenska kulningen som har rötter i Dalarna använder ett sångsätt där struphuvudet… pressas upp?

(Sorry, jag minns inte tekniken.)

Struphuvudets läge under kulning lär iaf påminna om neanderthalares fysionomi.

Det låter otroligt att ett sångsätt skulle ha anor så långt tillbaka i tiden. Men visst är det en svindlande tanke?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[GunillaR]
5/5/10, 12:39 AM
#18

Jag tycker inte att människan ska leka mera Gud än hon gör för ögonblicket, vare sig kloning av människor eller djur. Vi människor har en egendomlig föreställning om att vi kan skapa allting i laboratorium och kunna kontrollera allting. Säkert kan vi skapa den mesta materia i våra laboratorium, men vi levande organismer består av mer än en fysisk kropp.

Och varför ska vi ge oss på att skapa flera människor när vår jord redan är överbefolkad?

Monky
5/5/10, 4:28 PM
#19

#18 Instämmer helt! Liv (och hela vår planet) ska respekteras och hedras, inte experimenteras med.

[GunillaR]
5/5/10, 10:46 PM
#20

# 18 - Korrigering:

Säkert kan vi skapa den mesta materia i våra laboratorium, men levande organismer består av mer än en fysisk kropp.

("vi" ska bort, om sajtvärden vill fixa)

Annons:
Farwuq
9/13/16, 5:45 PM
#21

Här är en bild på en garfågel som finns i huset där jag jobbar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
9/13/16, 5:46 PM
#22

Nå… iFokus vill inte.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JRSN
1/4/19, 8:06 AM
#23

Neandertalmänniskan utrotades inte, de assimilerades av Homo Sapiens. Med andra ord så bär vi alla på Neandertalgener, mer eller mindre i olika individer. Är generellt tveksam till att klona "utdöda" arter, om/när vi nu kan det. Även om man lyckas så kommer den klonade arten existera helt utanför sitt naturliga sammanhang, tidsmässigt såväl som kulturellt. Historielöshet har visat sig vara mycket destruktivt för den grupp individer som är drabbade. Det gäller nog såväl gruppens inre sammanhållning som gruppens agerande mot omvärlden.

https://www.youtube.com/watch?v=ifSv1jXUzn4

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

starhawk
1/5/19, 1:53 PM
#24

#23: Jo! dom utrotades, dom finns inte mer alltså är dom utrotade. Beträffande att europeer och asiater skulle ha neandertalgener så är det bara en teori. Afrikanerna har inte dom generna men dom stannade "hemma" och utsattes inte för samma evolutionära tryck som dom som utvandrade. Eftersom vi är väldigt nära släkt med neandertalarna är det troligt att vi anpassade oss på samma sätt som neandertalarna. 

Neandertalarna är ju en annan art och därför är det inte särskilt troligt att det blev en fertil avkomma. Olika arter ger väldigt sällan en fertil avkomma. Dom troliga korsningar man hittat blev inte särskilt långlivade (bara barn) vilket tyder på att det inte var någon lyckad kombination.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JRSN
1/12/19, 12:10 PM
#25

Vetenskapen tycks vara ganska enig om att vi bär på neanderthalgener, 'starhawk'. Så uppenbarligen är det mer än en teori. Men skulle det vara så illa. Enligt uppgift innebar blandningen bl.a. att vi blev bättre lämpade för ett kallt klimat och det är ju inte fel, åtminstone inte här uppe i Norden.

https://www.ancient-origins.net/human-origins-science/research-confirms-neanderthal-dna-makes-20-modern-human-genome-009817

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

starhawk
1/13/19, 1:15 PM
#26

Det är alltid dom som skriker högst som får genomslaget, men det är fortfarande en teori. 

Som du skriver så gör generna att vi blev bättre lämpade för ett kallt klimat och eftersom vi är så nära släkt med neanderthalarna så varför skulle vi inte ha fått dom på samma sätt som dom fick dom? Evolutionen tar aldrig paus!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: