Annons:
Etikett00-allmänt
Läst 2856 ggr
Gudris
4/27/10, 6:44 PM

Experimentell arkeologi

Jag jobbar just nu med min kandidatuppsats i arkeologi, den handlar om arkeologers åsikter om experimentell arkeologi och om man kan använda den som förmedling.

Vad tycker ni om att utföra experiment för att få ökad förståelse för det arkeologiska materialet? Har ni varit med under något experiment, kanske besökt platser där man levandegöra med experiment (T ex Lejre)? Tell me :)

Annons:
NaimaG
4/28/10, 12:59 AM
#1

Hur menar du med experiment? Syftar du då kring kemiska experiment på självaste fyndet eller dyligt? Som museolog skulle jag nog säga att experiment på arkeologiska fynd och fynd överhuvudtaget bör undvikas med risken till att föremålet tar skada.

Om det bara gäller återspeglingar som jag uppfattar din länk som där man exempelvis utspelar vikingatiden på nytt i form av rollspel osv ser jag inget fel. Det sker ju sådant idag, Nyköpings Gästabud är ett exempel även om det inte är i närheten utav förhistoriskt.

Eller är jag helt ute och cyklar i det du syftade kring? Skäms

starhawk
4/28/10, 2:04 PM
#2

Thor Heyerdal sysslade ju med exprimentell arkeologi, Kon Tiki och Ra-expeditionerna och på Påskön fick han öborna att visa hur man fick statyerna att "gå" men arkeologerna sa bara högdraget "han är ju ingen riktig arkeolog" så det är tydligen lika konservativt i dom kretsarna som hos ex. vis paleontologerna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Gudris
4/28/10, 2:49 PM
#3

#1 Jag var nog lite otydlig, har läst om detta ett par veckor nu så i mitt huvud är ganska mycket självklart Tungan ute

Experimentell arkeologi handlar om att genom experiment försöka få fram situationer som liknar de som grävs ut. T ex har väldigt många huskonstruktioner återskapats, även för att rivas eller brännas för att kunna undersöka vilka spår det ger i jorden. En av mina lärare har medverkat i experiment där man undersökt hur avslag vid flintknackning ser ut i olika stadier av arbetet, undersökningen har lett till ökad förståelse för att man t ex många gånger utförde olika delar av arbetet på olika platser.

Lejre utför inte så mycket rollspel som de faktiskt utför forskningsexperiment som kan ses a såväl besökare som arkeologer. Jag skulle hemskt gärna jobba där iom att de lyckas kombinera förmedling av arkeologi med forskning på ett så bra sätt. Glad

#2 Hans experiment var varken det första eller det sista, men om nått är säkert är det att gamla rävar inte gillar när nya talanger kommer med nya idéer, det intryck jag har än så länge i sammanställningen av min enkät är att de flesta tycker att experimentell arkeologi är viktig för att vi ska kunna tolka det vi gräver upp, men naturligtvis finns det fortfarande de som är rent negativa.

Den arkeologi som utförts på Påskön och i sydamerika har visat att det fanns kontakt, bland annat genom dnateknik, där man tittar på råttor och höns som grävts upp.

NaimaG
4/28/10, 5:01 PM
#4

#3 Då är jag med och skulle dra sådana experiment till fördel. Man lär ju sig en hel del via återskapanden och kan på så sätt bygga en bättre och mer konkret historia kring just självaste fyndet om du förstår hur jag menar. Så länge de inte använder fynden i dessa experiment mer än som en modell för att skapa en replika så är jag helt för det.

Gudris
4/28/10, 5:40 PM
#5

#4 Bästa sättet att använda riktiga fynd i experiment är att ha dem att jämföra med, skulle jag säga rent spontant. Det är viktigt att man minns att det bara är test, inte bevis för hur det varit, men som du säger så ger det en djupare bild av t ex hur man kan ha använt föremål osv.

FunkyShrimp
5/10/10, 10:00 PM
#6

#1 vad syftar du exakt på med kemiska experiment?
man brukar ta små prover från föremålen och sen testa på dom bitarna, inte på hela föremålet :P

Annons:
NaimaG
5/11/10, 2:33 PM
#7

#6 Finns de konservatorer som har i uppdrag att testa olika kemikalier på ett föremål dels för att se föremålets ömtålighet och förslitningsförmåga.

FunkyShrimp
5/11/10, 3:09 PM
#8

#6 jo men man brukar inte testa på hela föremålet, utan ta prover att testa på.
om man ska testa på hela föremålet så ska man va säker på att man gör det på ett vis som inte förstör föremålet.

NaimaG
5/11/10, 3:14 PM
#9

#8 De finns de som även riskerar hela föremål för att få mer lärdom.

FunkyShrimp
5/11/10, 5:53 PM
#10

#9 man får inte bestämma själv hurvida man ska "riskera" föremål etc.
det låter inte särskilt seriöst ifall de vet att föremålet kan förstöras.

NaimaG
5/11/10, 6:06 PM
#11

#10 Det vet jag men i syte till att kunna förebygga och konservera finns de de som har i uppdrag att utför kemikaliska tester på olika föremål men jag måste ju anta att det rör föremål utav ett mindre värde eller betydelse.

Gudris
5/17/10, 3:42 PM
#12

Det har hänt att man "offrat" föremål för att undersöka dem, men jag skulle vilja påstå att det är något som mycket sällan sker numera.

Upp till toppen
Annons: