Annons:
Etikett16-info-om-sajten-ifokus
Läst 1521 ggr
NaimaG
4/20/10, 4:28 PM

Idétorka önskemål?

Jag sitter och spånar fram och tillbaka på vad man skulle kunna skriva för intressant artikel men har inte riktigt kunnat komma på något bra så jag vänder mig till er.

Har ni förslag på vad artiklar kan tänkas handla om? Alla förslag tas emot och jag kommer naturligtvis försöka se så att alla förslag tillgodoses.

Annons:
LenaR
4/26/10, 11:05 PM
#1

Är du intresserad av neanderthalare?

Jag läste (som alla andra) Jean M Auels böcker när jag var tonåring, men jag tror forskningen har ändrat sig rätt mycket om hur deras liv såg ut. Senast läste jag att de levde i matriarkat, att de och "vi" inte kunde få barn (eller iaf inte fertila barn), och att de antagligen kunde tala.

Jag skulle gärna lära mig mer!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

NaimaG
4/26/10, 11:16 PM
#2

Ja det finns ju en artikel här inne om neadertalare men det är alltid värt att lägga upp fler. Ska se vad jag kan komma över på biblioteket.

[GunillaR]
6/5/10, 2:11 PM
#3

Är väldigt intresserad av om Atlantis funnits. Någon högre kultur styrde över Mykene, Thera (Santorini) och Kreta. Kan detta månne varit Atlantis?

NaimaG
6/5/10, 2:15 PM
#4

#3 Då kommer vi väll in på mytologi med en släng av forntida städer?!

[GunillaR]
6/5/10, 2:21 PM
#5

# 4 - Ja man vet ju inte om Atlantis har funnits, men de andra ställena finns ju. Jag vet inte hur många teorier det finns om var Atlantis skulle ha legat. Därför kunde det vara spännande att få en artikel om detta.

Är det en myt eller ligger där någon form av sanning i detta?

NaimaG
6/5/10, 2:28 PM
#6

#5 Jo jag är själv ruggigt intresserad av atlantis och har i många år läst och sätt dokumentärer men frågan är bara huruvida detta räknas in på förhistoriskt. Eftersom vi då kommer komma in på Platon, Aten och Antiken tror jag mer den biten hör hemma hos Epoker iFokus.

Annons:
[GunillaR]
6/5/10, 6:44 PM
#7

Ja det kanske ligger något i det! Ibland kan det ju vara så att ämnena går in och lappar över på flera sajter.

MajaL
6/6/10, 7:53 PM
#8

#5 Det sägs att man hittat vilken ö i grekiska övärlden som Atlantis legat i. Det är som en krater i mitten av ön och man har hittat en massa fynd i kratern (havsbottnen).

Men jag tror också att det skulle kunna passa bättre inne på epoker. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

[GunillaR]
6/6/10, 8:33 PM
#9

# 8 - Det är Santorini (Thera) Den hade ju ett superutbrott någon gång 1600 fvt.

NaimaG
6/6/10, 8:38 PM
#10

#9 Palaia Kaimeni kan ju vara det de tror är atlantis fasst den sjunk ju 1457.

MajaL
6/6/10, 8:38 PM
#11

#9 Ja så heter ön. Sedan finns det en massa öar som haft liknande händelser.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

MajaL
6/8/10, 12:36 PM
#12

Sitter och knåpar med två nya artiklar, men tänkte fråga om det är något speciellt som ni önskar få läsa mera om?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

LenaR
6/16/10, 9:34 PM
#13

Jag kom på en sak som  jag tycker är spännande.

Det finns teorier om att sfinxen är mycket äldre än man har trott. Bl.a har jag hört om hur den har eroderat av regn, fast det inte regnat i Egypten under historisk tid. Jag skulle vilja veta mer om vad som talar för och emot en äldre datering.

Är det komplicerat? =P


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
MajaL
6/20/10, 5:48 PM
#14

#13 Inget är för komplicerat för den envisa och intresserade. ;) Ska försöka kolla upp det, eller om någon artikelskrivare skulle vilja ta sig an en sökning.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

starhawk
6/20/10, 6:39 PM
#15

Atlantis är en spännande historia, men man måste tänka på följande: Platon hörde historien när han var barn, antagligen genom att tjuvlyssna, han skrev ner den straxt före sin död, hur mycket hade den förändrats/förbättrats under tiden?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: