Annons:
Etikett01-dinosaurierna
Läst 3073 ggr
NaimaG
4/20/10, 5:22 PM

Enorma dinosauriespår i Frankrike

Amatörforskare har hittat en rad dinosauriespår i Lyon som är en halv meter i diameter. Spåren beräknas komma från långhalsade sauropoder som i sig väger 40 ton och var 25 meter långa.

Hittills är det bara några få spår som hittats men studier av dessa spår skall avgöra ifall de kan följas flera hundra meter i terrängen.
Detta skriver illustrerad vetenskap(nr5 2010)

Annons:
NaimaG
4/20/10, 6:53 PM
#1

Det är inte ofta man får höra att man hittar dinosauriespår i Frankrike, bland alla ställen. Svårt att tänka sig men kontinenterna såg ju helt annorlunda ut på dinosauriernas tid.

LenaR
4/20/10, 9:40 PM
#2

Hur såg kontinenterna ut på den tiden? Har du en länk till en karta?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

NaimaG
4/20/10, 11:24 PM
#3

Här är en under Terra perioden. Det fanns praktiskt taget inga kontinenter utom en enda stor.

LenaR
4/20/10, 11:40 PM
#4

Jag förstår nästan inte vad jag tittar på - Turkiet, Iran och Norge har inte ens dykt upp ur havet. Väldigt coolt att Tethys fått ett eget hav!

En fråga - om kontinenterna inte suttit ihop en gång i tiden, hade alla olika arter skilt sig mer från varandra då?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

NaimaG
4/20/10, 11:46 PM
#5

#4 Det tror jag nog inte. Kontinenterna är ju särade idag och djurarter är ju inte olika beroende på vart de bor. Mycket har nog med människans inblandning att göra kolla exmpelvis på ön som aldrig blivit rörd av en människa (minns inte vad ön heter nu på raka arm) men där utvecklas djuren fritt och ser annorlunda ut liksom också vegetationen gör.

LenaR
4/21/10, 12:04 AM
#6

Är det Galapagosöarna du tänker på?

Är inte det ett bevis för att livet hade utvecklats åt många olika håll om "vi" inte samsats om en kontinent en gång i tiden? När vi delade kontinent hade ju livet kommit väldigt långt i sin utveckling tänker jag, så vi delade evolution länge?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
NaimaG
4/21/10, 12:09 AM
#7

#6 Ja det var det jag tänkte på. Jo det kan också vara ett bevis på det men det kan också indikera på hur livet utvecklas utan att människan lägger sig i naturens gång. Öarna och arterna hade nog inte sätt ut som de gör där idag ifall människan bosatt sig där och emellertid slagit upp byggnationer.

LenaR
4/21/10, 12:16 AM
#8

Det har du rätt i.

Galapagosöarna är så spännande så de förtjänar nästan en egen artikel! Flört


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

NaimaG
4/21/10, 12:25 AM
#9

#8 Oj vad jag ska sätta Michael på det arbetet, han är oerhört intresserad utav galapagosöarna. Vet inte hur mycket det hör hemma på förhistoriskt men det kan ju fungera som ett exempel på hur livet kunde ha sätt ut om människan inte uppkom. =D

LenaR
4/21/10, 12:39 AM
#10

Skrattande


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

starhawk
4/21/10, 2:59 PM
#11

Livet på Galpagosöarna har inte utvecklats fritt, dom härstammar ju från landformer allihop och har via evolutionen anpassats, det är förresten likadant på de flesta öar, jämför Lemurerna på Madagaskar och papegojan som antagit en kanins levnadssätt på en ö i närheten av nya Zealand. Allt liv på den här planeten kan spåras tillbaka till samma stamträd, om livet uppstod på flera olika öar så skulle dom kunna se helt annorlunda ut och utan nåt gemensamt stamträd

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

NaimaG
4/21/10, 3:10 PM
#12

#11 Så du menar att om människan slår upp byggnationer och bosätter sig på galapagosöarna så skulle djuren fortfarande se likadana ut? Jag skulle mer tro att de skulle utvecklas på ett annat sätt för att anpassa sig till miljön och en del arter skulle rent av dö ut.

starhawk
4/21/10, 3:26 PM
#13

#12: Hur i hela fridens dar kommer du till den slutsatsen? Har du läst mitt inlägg eller fabulerar du fritt?

Dom skulle naturligtvis via evolutionen anpassa sig till dom nya förhållandena, precis som dom andra exemplen jag nämnde

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
NaimaG
4/21/10, 3:30 PM
#14

#13 Det var också så jag menade. Livet skulle se annorlunda ut ifall de utvecklades fritt jämfört med ifall människan skulle lägga sig i. Det var det jag manade med att liver på galapagosöarna utvecklats fritt dvs fritt från människans byggnationer osv.

starhawk
4/21/10, 5:09 PM
#15

Vi hade olika uppfattningar om vad fritt var således, jag menade fritt från utvecklingsträdet dit alla arter hör

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

NaimaG
4/21/10, 5:29 PM
#16

#15 Jo, jag tänkte det blev något missförstånd där. Inte alltid lätt Flört

Halvdansken
4/23/10, 8:45 PM
#17

#12. Så är det ju oavsett vilken ny art som tillkommer i en miljö. Inte bara människan.

Tror inte att människorna som så är så farliga egentligen, snarare de husdjur vi för med oss. Hundar och katter har gjort stor skada då de kommit till nya platser och blivit förvildade. Djur som införts av olika anledningar har också blivit katastrofer.

Dessutom bor det väl redan folk på Galapagos?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

NaimaG
4/23/10, 11:23 PM
#18

#17 Galapagosöarna är ett naturreservat och ett mycket vulkan aktivt område så huruvida människor lever där är jag skeptisk till men jag vet att turism brukar ta sig dit med guide. Tha Nature of Conservancy arbetar för att bevara öns djur och plantage. Galapagosöarnas djur har utvecklats isolerade från omvärlden i 4 miljoner år så jag tror nog att Nature of Conservacy vill låta det fortsätta sin utveckling ostört.

Halvdansken
4/24/10, 12:35 AM
#19

Från Wiki.

In 1959, approximately 1,000 to 2,000 people called the islands their home. In 1972 a census was done in the archipelago and a population of 3,488 was recorded. By the 1980s, this number had risen to more than 15,000 people, and 2006 estimates place the population around 40,000 people.

Five of the islands are inhabited: Baltra, Floreana, Isabela, San Cristobal and Santa Cruz.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

NaimaG
4/24/10, 12:52 AM
#20

#19 Ett par av dem mindra med andra ord. Den största heter Isabela.

Annons:
Halvdansken
4/24/10, 12:43 PM
#21

Five of the islands are inhabited: Baltra, Floreana, Isabela, San Cristobal and Santa Cruz.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

NaimaG
4/24/10, 3:52 PM
#22

#21 Oj jag såg inte det. Är visst blind SkrikandesTungan ute

MichaelE
4/24/10, 4:14 PM
#23

Artikel om Galapagosöarna kommer under nästa vecka…

Upp till toppen
Annons: