Annons:
Etikett02-människan-kulturer
Läst 3592 ggr
LenaR
6/20/10, 7:03 PM

Atlantis hittat?

För många år sen läste jag en artikel om en arkeolog som satte sig vid skrivbordet och hittade - Atlantis.

Han fann riket genom att jämföra legenden om Atlantis med Troja. Det finns många likheter mellan rikena. T.ex var städerna kända för sina två källor, en kall och en varm. Båda städerna byggdes med hjälp av Poseidon. Båda styrdes på liknande sätt, med ett nepotisktiskt system av härskare.

Båda städerna hade nordanvindar att tacka för sin rikedom. I Troja måste skepp ibland ligga i hamnen i månader innan de kunde segla vidare, och passet in till Svarta havet beskattades. Likadant var det med Atlantis.

Men sen finns det saker som inte stämmer överens. T.ex tiden för städernas förstörelse, att Atlantis var en ö, att Herakles stoder låg vid Gibraltar.

Men arkeologen kom på att eftersom Platon hört berättelsen från egypter måste man räkna in egyptisk kultur i historien.

Och eftersom Egypten är ett land med väldigt liten kust, hade de inget ord för "ö". Orden för ö och kust var desamma. Att Atlantis var en ö kan alltså vara en felöversättning.

Atlantis förstördes för 9600 år sen, Troja för drygt 2000 år sen. Men egypterna använde både sol- och månkalendrar vid den här tiden, och solkalendern hade bara religiöst bruk. Om man räknar om antalet år enligt månkalendern så dateras Atlantis förstörelse ungefär till tiden för Trojas undergång.

Och Herakles stoder, innan grekerna rest så långt som till Gibraltar så var det sundet in till Svarta havet som kallades Herakles stoder.

Tyvärr minns jag inte vem arkeologen var, inte var jag läst historien, och inte alla detaljer. Är det någon som vet mer är det bara att fylla i eller massakrera!

Skrattande


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
starhawk
6/22/10, 5:35 PM
#1

Jo den känner jag igen, det är bara en av massor av "Atlantis hittat" historier men en intressant punkt som alla missar är att Platon hörde historien som barn eller tonåring, och antagligen genom att tjuvlyssna, och skrev ner den först straxt före sin död, hur mycket hade den förändrats under tiden? Expriment har visat att vi undermedvetet lägger till och ändrar en hel del i historier som vi hört utan att veta om det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

MajaL
6/22/10, 8:13 PM
#2

Jag tror som #1 att man borde ta mera hänsyn till människans egenskap att förändra historier med tiden.

Vet även att många olika grekiska öar kallats "Atlantis". "Atlantis-händelsen" har ju hänt flera öar. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

LenaR
6/25/10, 12:05 PM
#3

Åh, vad ni är tråkiga…

Någon annan som vill hjälpa till att argumentera för eller mot att Atlantis är Troja?

Hur namnet förvanskats så är väl allra konstigast, om egypterna tog Trojahistorien och traderade om den till Atlantismyten.

Fler argument för - båda ställena hade stora fyndigheter av koppar, och båda städerna var byggda i ringar (kanske inte helt ovanligt?).


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Gudris
6/25/10, 12:48 PM
#4

Tyvärr låter man lätt lite tråkig när man ser kritiskt på saker och ting.. :)

Jag har lite svårt att tro det, mest för att jag inte sätter allt för högt värde på gamla texter i för stor utsträckning. Vi vet inte vem som skrev dem och varför så det är svårt att veta om det var objektivt nedskrivet. Jag använder samma argument på bibeln :)

MajaL
6/25/10, 1:33 PM
#5

#3 Ja, det är ju inte meningen att låta tråkig. ;)

Men jag har hört om massa öar som varit med om "atlantis-förloppet", så det har ju säkert hänt, flera gånger om. Det har ju undervattensdykningar visat.

Just som #4 säger så vet vi ju dock inte hur objektivt de skrev då, så det gör att man kanske inte vill lägga allt för mycket "sanningsperspektiv" på en så gammal text.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

starhawk
6/25/10, 2:44 PM
#6

Vi har ju översättningsproblemet också Platon hörde den grekiska översättningen av en egyptisk historia.

Det var så dom sju underverken kom till, i ursprunget benämndes dom inte underverk utan snarast sevärdheter, men när det översattes hade inte det nya språket ordet "sevärdhet" så då översatte man det till "underverk"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Skogselva
8/5/10, 5:59 PM
#7

Intressant teori, men jag är inte så insatt i Atlantis att jag kan dra några vidare slutsatser från detta.

Troja hette ju Illyon på grekiska, så hyponera att teorin stämmer: är det en omöjlighet att Troja hette Atlantis på egyptiska?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Pasi
8/23/10, 8:03 PM
#8

Egypten har ganska mycket kust - 90 mil på nordsidan och kanske något tom något mer på Rödahavssidan. Utöver det har de även Nilen som använts mycket flitigt av segelfartyg i årtusenden. Om de sen har samma ord för kust och ö kan jag däremot inte uttala mig.

I boken Atlantis av den urdåliga författaren och marinarkeologen (säkert bättre som arkeolog) som jag inte kommer ihåg namnet på, lägger han fram teorin att Atlantis legat i Svarta havet, som svämmats över av Medelhavet för ca 8000 år sedan (vattenhöjning över 100m), och därför kan ha dränkt en forntida stad där. En ganska trolig teori.

chik
9/8/10, 8:28 PM
#9

Har inget o komma med.eller tillföra.

Men intressant o läsa era tankar om städerna..

Lena.P är jag i verkliga livet.

yamher
1/7/11, 8:39 PM
#10

Jag hört det ryktas om i atlanten/engelska kanalen. iaf har de hittat något men vad har jag faktiskt inte fått läsa om än…

Alis volat propriis Oskyldig

Farwuq
1/21/11, 11:33 AM
#11

Jag har mycket svårt att tro att egypterna inte hade ett ord för "ö". Det finns gott om öar i Nilen och då speciellt i deltat.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

LenaR
1/21/11, 10:49 PM
#12

#11 Och trots det - så hade de inget ord för ö. Det är inte som jag hittar på! Kan försöka leta en källa om du vill.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

dolfen
2/27/11, 6:16 PM
#13

Atlantis behöver inte ha sjunkit. Det kan ha "försvunnit under vattnet" av en tsunami.

Byggnader kan ha förstörts och när vattnet dragit sig tillbaka så är det som fanns där så att säga "borta med vattnet". Efter tiden hette det att atlantis "sjönk".

Kanske…? Flört

Annons:
LenaR
2/27/11, 9:25 PM
#14

#13 Det låter inte alls otroligt!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

MichaelE
4/10/11, 3:54 PM
#15

Det vi borde tänka på är att det mesta Platon skrev ned var ord från den store filosofen Sokrates och eftersom Platon var Sokrates elev så kan vi nog anse att källan till Atlatnis kommer från Sokrates själv (som de flesta vet skrev sällan Sokrates ned sin filosofi eller berättelser).

Sedan ska vi tänka på att för 2000 år sedan ganska exakt så brann fyren samt biblioteket i Alexandria ned och därmed försvann nästan alla skrifter från den tiden. Detta var en akt gjord av Julius Ceasar.

Så den enda riktiga källan om Atlantis finns enbart i Platons verk, men liknande berättelser finns i flera kulturer, Bibeln (och J.R.R Tolkien Silmarillion).

Men idag tror man att verkligen har hittat Atlantis på en ö utanför Kreta, en ö som täcktes av aska och förstördes av en tsunami. Flertalet tempel har hittats och en vulkan kan verkligen förklara att en hel civilisation försvann under en dag och en natt.

Ett palats finns bland annat på Knosos hittades av arkeologen Arthur Evans. Detta palats är större än Vita Huset.

Tekniken som finns i detta palats bland annat dräneringssystemet är 1000 år före både grekerna och romarna.

Man tror att ett utbrott runt 1500 f.Kr. förstörde Atlantis, idag Knosos.

Så jag tror mer på Knosos som Atlatnis än Troja då Troja har en annan historia och inte lika avancerad civilisation som Atlantis. Dessutom passar Knosos historia bättre in som den förstörelsen som Platon beskriver.

Skogselva
4/10/11, 7:00 PM
#16

För länge sedan, i samband med Disney's film Atlantis (så länge sedan alltså) läste jag en kort artikel om en forskare som hävdade att Atlantis låg i Sverige.

Detta är inget jag tar i försvar, jag bara skriver det för jag tycker det vore intressant att höra vad ni tycker om den teorin.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

starhawk
4/10/11, 7:37 PM
#17

Teorier finns i överflöd, den att Sverige skulle vara Atlantis har jag också hört, verkar tämligen långsökt, tror liksom MichaelE mer på Santorini - Kreta. Santorini kunde mycket väl ha den speciella hamn som omtalas i historien, innan smällen vill säga, forskare har ju funnit att asklagren vid Santorini är betydligt mer omfattande än man tidigare trott

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

MichaelE
4/10/11, 7:42 PM
#18

#16 Under Renässansen och Industriella Revolutionen fanns det många pionjärer som försökte mäta sig med vilket land som var bäst och det slutade att någon svensk författare ansåg att Atlantis låg under Sverige och därmed skulle svenskarna vara klart mer överlägsna än alla andra länder.

Det jag tycker är lustigt med detta är att Sverige är det land som ligger långt framm i teknologi, vi är bland dem datatätaste och mobiltätaste länderna i världen (till antalet invånare).

Sverige är också världens näst största exportör utav musik till antalet invånare samt vårt land har flest uppfinningar räknat på per person.

Så Sverige ligger i framkant i världen och här kommer det lustiga, blondiner (härstammar från Norden) uppkom inte förrän ca 10 000 år sedan, då enligt Platon Atlantis sjönk. Sedan kan man ju dra kopplingar till utomjordiska myter men det passar inte in på detta forum.

Sedan tillbaka om vad jag skrev om Knosos så finns det ca 200 sjönkna städer i hela Medelhavet samt bukten ut mot atlanten, dessa översvämmades efter den senaste istiden ligger därmed under ytan. Det finns en hel del i Bermuda, Gibraltarsund och utanför Kreta och Cypern.

Farwuq
4/10/11, 7:47 PM
#19

Ni menar nog Olof Rudbeck d.ä. han menade att Atlantis legat i Sverige.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MichaelE
4/11/11, 11:17 AM
#20

Det namnet känns igen.

Annons:
Skogselva
4/12/11, 11:03 AM
#21

#18 Ja just det, och under Stormaktstiden menade man att Eva och Adam (de första människorna) hade talat svenska. Men jag förstår inte varför skulle man ha varit mer överlägsen bara på grund av Atlantis?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

MichaelE
4/12/11, 2:42 PM
#22

Enligt historien så var Atlantis mera överlägset någon annan samhälle då de i princip redan hade allt som inte uppfanns "igen" flera tusen år senare. Vattensystem, liknande dem på Knosos, toaletter och mycket annat tillkom inte förrän långt senare i dem grekiska och romerska rikena.

Så troligen ansåg man ifall ens land var Atlantis så skulle det betyda att den överlägsenheten skulle finnas i ådrorna hos de folk som bor där idag…

Skogselva
4/12/11, 3:13 PM
#23

Jaha, okej. Det visste jag inte om Atlantis.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Upp till toppen
Annons: