Annons:
Etikett00-allmänt
Läst 1925 ggr
NaimaG
2010-07-31 18:22

Tror ni på förbannelse?

När jag skrev artikeln här inne om Ötzi så kom jag i kännedom om en sk förbannelse som sägs skall ligga över ismannen och i artikeln talas det om fem personer som arbetat kring och om honom som omkommit på olika sätt utan vidare ganska nära inpå varandra och i samband med sitt arbete.

Jag valde att forska lite närmare kring förbannelser och upptäckte att det finns en hel del sägnen kring arkeologiska fynd som bär på en förbannelse, pandoras ask även om den inte hittats än och tillhör mycket av en mytologi är väll en sådan förbannelse. Men även att det finns överliggnde förbannelser på självaste föremålet man funnit, förbannelser som den ena inte är den andra lik.

Min fråga till er är nu, tror ni på att det finns förbannelser över föremål liksom över Ötzis kropp eller är det bara ett sammanträffande att de fem personerna dog som de gjorde?

Känner du till något annat fynd som haft likartad händelse kring sig?

Annons:
NaimaG
2010-07-31 18:33
#1

Vad gäller pandoras ask kan jag ju inte yttra mig mer än ur ett mytologiskt perspektiv eftersom ingen har funnit den. Vad äller Ötzi tror jag inte på att det direkt finns en förbannelse men att det kan ha skett ett "ubyte" av bakteriekultur mellan de som arbetat med ötzis kropp och kvarlevorna. Enligt källor var Ötzi en sjuk och skadad man och eftersom han legat nerfrusen kan en viss bakteriekultur ha överlevt och spridit sig över till de arbetande när de varit kring kvarlevorna. Det är en tanke.

Det finns ju andra myter om förbannelser också så som "faraos förbannelse" som då mest berör Tutanchamons grav och sägs ha drabbat Howard Carter som upptäckte graven 1922, sägnen om frbannelsen döck upp när Carters kanariefågel blev uppäten av en kobra.

Gudris
2010-07-31 21:40
#2

Som nyutexaminerad arkeolog valde jag "nej"svaret. T ex Tutanchamons förbannelse som #1 nämner har jag hört förklaras med ett mögel som satt på väggarna i graven och som arkeologerna drabbades av. Hade jag trott på förbannelser hade det varit svårare att arbeta inom arkeologin, faran finns ju då att jag skulle hitta något superhäftigt som har en förbannelse över sig och det vore hemskt opraktiskt.

starhawk
2010-08-02 09:52
#3

"Tutanchamons förbannelse" är lite lurig eftersom man inte vet på förhand om man är immun mot mögelsporerna eller ej, och symptomen på det hela uppträder långt senare. En amerikanska blev sjuk först en tid efter hemkomsten, men då var lungorna så angripna av svampmycel att det inte gick att rädda hennes liv

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Gudris
2010-08-02 12:16
#4

#3 Justja, så var det! Förbannelser är ju ett sätt för oss människor att förklara sånt vi inte förstår…

Monky
2010-08-02 13:34
#5

Howard Carter var väl den som inte dog under några mystiska omständigheter efter öppnandet av graven? Han dog ju 1939 i lymfom.

Och då var väl han den som jobbade mest i den där graven.

Tror det kan handla lite om vad man drar till sig, eftersom jag själv inte direkt tror på slumpen. Står det skrivet att det finns nån förbannelse kan det uppstå rädsla. Går man omkring sen och är rädd och tror att saker ska hända så brukar det oftast göra det.

Skogselva
2010-08-05 17:52
#6

Jag utesluter inte möjligheten av någontings existens, inte ens förbannelser, så jag svarade "ja".

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: