Annons:
Etikett04-stenåldern
Läst 2182 ggr
[YlvaP]
2010-09-21 19:29

Tror ni?

Är det någon som läst böckerna om stenåldersflickan Ayla? Tror ni att man levde så som dom gjorde i böckerna?

Jag tycker att dom böckerna är så bra.

Annons:
Gudris
2010-09-21 20:01
#1

Du menar grottbjörnens folk? Det var flera år sedan jag läste de böckerna, men av det jag minns skulle jag nog säga att vissa grejer nog kan likna verkligheten, men att det är mycket fantasi. Men det är det alltid, omöjligt att skriva en spännande berättelse utan fantasi och faktum är att vi inte vet allt för mycket :)

[YlvaP]
2010-09-21 20:10
#2

Ja grottbjörnens folk. Jo det är nog mycket som är fantasi men kanske det finns något som stämmer. Skulle vara häftigt eller inte.

Gudris
2010-09-21 20:35
#3

Om jag minns rätt så gjorde författaren ganska bra research, det är nog vanligare än man tror.

LenaR
2010-10-13 00:58
#4

Auel ska ha varit väldigt noga med att följa arkeologernas forskning. Jag tror hon bodde i en rekonstruerad stenåldersby ett tag?

Men forskare ändrar sig och kommer med nya teorier och nytolkningar hela tiden. Jag tror att t.ex böckernas beskrivningar av neanderthalarna är förkastade idag? Jag har iaf hört teorier om att neanderthalare kunde tala, att de levde i matriarkat, att det var de som var ljusa och "vi" mörka… m.m.

Länge sen jag läste Auel, men de första tre böckerna eller så tyckte jag var superspännande. Hur många har det blivit nu?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

starhawk
2010-10-13 10:23
#5

#4: Jo det var rätt nyligen man konstaterade att neanderthalare faktiskt hade ett tungben, så dom kunde tala, det där med matriarkat och ljusa har jag dock aldrig hört talas om, men dom var en rätt "nordisk" art så dom hade ingen nytta av mörk hy, snarare tvärtom

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Fridaakafrodo]
2013-04-18 11:46
#6

Åh, de är helt underbara! Det var de böckerna och Vargbröder som gjorde att jag fick upp ögonen för det förhistoriska. Jag tycker att författaren beskriver på ett sådant bra sätt, och tvivlar därför inte att den information hon fått om de förhistoriska människorna är sann.

Annons:
Upp till toppen
Annons: