Annons:
Etikettot-till-minne-av
Läst 11794 ggr
NaimaG
4/10/10, 12:05 AM

Till minne av - RMS Titanic

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snart är det den 15e och den 15 April 1912 gick RMS Titanic på grund. Det är en tragisk händelse som vi här på Förhistoriskt I Fokus med denna artikel vill ägna en tyst minut åt för att minnas alla de som omkom i olyckan.

Idén blev verklighet.

Titanic_plans.jpgPå den tiden var Titanic tillsammans med sitt systerfartyg Olympic den största mekaniska konstruktionen med en längd på 269,68 m, 28,2 m bred och 53 m hög. Den framfördes med 898 besättningsmän och 3 300 passagerare. Hon var ett utav tre fartyg i Olympic-klassen som det brittiska rideriet White Star Line lät bygga på 1990-talet för att kunna stå mot konkurrensen från Cunard Line. De tre skeppen, Olympic, Britannic och Titanic byggdes på Harld & Wolffs skeppsvarv i Belfast, Nordirland. 

Påbörjandet av byggnationen kring Titanic började ta fart redan vid mitten av 1870-talet.En av de ledande personerna bakom Olympic-klasserna var William James Pirrie som blev vid 27-års åldern delägare över skeppsvarvet.

1907 framförde Pirrie iden om att bygga tre gigantiska fartyg. Vid slutet av 1800-talet och början utav 1900 var emigrationen mellan Europa och Amerika väldigt hög så efterfrågan på stora och robbusta fartyg var väldigt stor vilket gjorde att fler riderier uppkom och konkurransen ökade markant.

1867 när rideriet White Star Line köptes upp av Thomas Henry Ismay så slog deras båttillverkning om från att bygga segelfartyg till att börja tillverka moderna ångdrivna fartyg. 1902 köptes hela rideriet upp ytterligare en gång och ägdes då utav John Piermont Morgan som avsiktligt ville köpa upp alla riderier och placera dem under en och samma organisation. Men senare in på 1900-talet hårdnade konkurrensen kring de olika riderierna och White Star Lines ledning insåg snabbt att de måste börja tillverka snabbare och starkare fartyg för att förhindra att gå i konkurs. Joseph Bruce Ismay, son till Thomas Henry Ismay, blev 1899 direktör för White Star Line och tillsammans med John Piermont Morgan och ide-skaparen William James Pirrie påbörjades byggnationen av världens tre mest spektakulära oceanångare.

Jungfruresan.

Titanic-first-class-reception-room.gifRMS Titanics hemmahamn låg beläget i Liverpool men hennes jungfruresa var beräknat att avgå från Southampton via Queenstown (idag Cobh) på Irland, samt Cherbourg i Frankrike för att sedan gå vidare till New York. 

10 April 1912 avseglade Titanic från Southampton med sina första passagerare. Med ett stop i Cherbourg samt Queensland satte man sedan destination mot New York. Ombord på fartyget fanns nu 2 207 passagerare varav 1 309 ressenärer och 898 besättningsmän.

En mild vinter i polarlandskapen hade lett till att isarna drivit nedåt i Nordatlanten vilket var orsaken till att kaptenen Edward John Smith bordrat att ta en sydligare rutt än den normala men inte tillräckligt långt åt syd för att undkomma isarna.

**Katastrofen.
**
STWER_~1.JPG14 April 1912, klockan 23.40, hamnade Titanic i sjönöd efter att ha gå på ett isberg cirka 600NM syd om Newfoundland. Enligt passagerarfartyget Carpathias logg sände Titanic meddelande CQD och MGY sex gånger, vilket var fartygets igenkänningssignaler. Carpathia var ett av de första fartygen som svarade och vände genast sin rutt mot det sjunkande Titanic.

Även om stöten mot isberget var förhållandevis lätt då fartyget beordrades en manöver av William Murdoch som försökte förhindra olyckan tog skrovet hål och Titanic började snabbt ta in vatten.  Enligt berräkningar så skulle fartyget ha kunnat flyta med fyra vattenfylda och täta sektioner men kollisionen med isberget rev upp sex sektioner vilket ledde till att fören började gå ner och vatten rann över skotten. Kaptenen tillkallade den mekaniska konstruktören Thomas Andrews som snabbt beräknade att Titanic skulle sjunka på bara en till två timmar.

De 2 207 passagerare började evakueras men antalet livbåtar var otillräckliga, därmed beordrade kaptenen att kvinnor och barn skulle ta plats i livbåtarna först. Kaptenen gav också order till symphoniorkestern att spela musik för att lugna alla de passagerare som inte kunde räddas på Titanic. Detta ledde till att livbåtarna virades ner i vattnet mer eller mindre halvfylda. På styrbord sida hade William Murdoch som mål att fylla livbåtarna så mycket som möjligt därav fick också män stiga på livbåtarna ifall plats fanns.

15 April 1912, klockan 02.20 försvann Titanic på havets botten. 1 495 personer omkom, varav 684 besättningsmän. Ombord fanns 123 svenskar varav 89 miste livet.

Titanic's tidslinje.

2 april 1912

Titanic bogseras ut från hamnen i Belfast för avresa mot Southampton.

10 april 1912:

Kl. 12.00: Lämnar Titanic Southampton i södra Storbritannien för avresa mot Cherbourg, Queenstown och New York.

Kl. 19.00: Anländer till Cherbourg i norra Frankrike för att ta upp nya passagerare.

Kl. 21.00: Avgår från Cherbourg till Queenstown på Irland.

11 april 1912:

Kl. 12.30: Anländer till Queenstown på södra Irland för att ta passagerare och post. En 24 årig eldare smiter iland, vilket troligen räddade hans liv.

Kl. 14.00: Avgår från Queenstown mot slutdestinationen New York med 1309 passagerare och 898 besättningsmän. Sammanlagt befinner sig 2207 personer ombord på Titanic.

14 april 1912:

Kl. 21.00: Uppmanas utkiken i mastkorgen att hålla skarp utkik efter is.

Kl. 23.05: Fartyget Californian varnar för is men avbryts av Titanics telegrafist innan hon rapporterat färdigt läget.

Kl. 23.38: Utkiken Frederick Fleet upptäcker ett stort isberg rakt föröver om Titanic.

Kl. 23.40: Titanic kolliderar med isberget på sin styrbordssida (höger), efter en misslyckad undanmanöver.

15 april 1912:

Kl. 24.00: Telegrafisterna på Titanic skickar ut nödsignalen CQD ett antal gånger. Cunard Lines fartyget Carpathia svarar och vänder med högsta fart (17 knop) mot den sjunkande Titanic.

Kl. 00.05: Besättningen får order om att göra i ordning livbåtarna. Order ges till besättning och passagerare att samlas vid livbåtarna uppe på däck.

Kl. 00.20: Matrosernas hytter på E-deck översvämmas av vattenmassor.

Kl. 00.45: Första livbåten, nr 7, firas ned i vattnet.

Kl. 02.05: Sista livbåten, den hopfällbara D, firas ned.

Kl. 02.17: Titanic skickar ut sin sista nödsignal.

Kl. 02.18: Den elektriska belysningen slocknar.

Kl. 02.20: Titanic sjunker med fören före ned i havet.

Kl. 04.10: Den första livbåten, nr 2, tas upp av Carpathia.

Kl. 08.30: Sista båten, nr 12, tas upp.

Kl. 08.50: Carpathia ger upp hoppet om att hitta fler överlevande och vänder kursen mot New York med 712 överlevande ombord. 1495 människor har mist livet i en av världens värsta fartygskatastrofer.

18 april 1912:

Carpathia anländer till New York med överlevande.

19 april-25 maj 1912:

Sjöförhör angående katastrofen hålls på Waldorf-Astoria i New York. 82 personer kallas för att vittna.

2 maj-3 juli 1912:

Sjöförhör angående katastrofen hålls i den Brittiska handelskammaren. 96 vittnen kallas för att vittna.

_Källa: Wikipedia
Titanicnorden.com
Sjöhistoria.se
Titanic-online.com
Titanic & Nautical Resource Center

Författare: NaimaG
_

Annons:
NaimaG
4/10/10, 12:06 AM
#1

Jag höll litterärt nästan på att grina när jag skrev denna artikel. Gud vilka känslor som väktes.

SaraC
4/10/10, 2:19 AM
#2

Jag är så faschinerad av Titanic. Vet inte varför. Kanske för att filmen var så populär när jag var yngre? En släkting var ombord på skeppet, kommer inte ihåg vilken men det var någon av min gammelmormors.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

NaimaG
4/10/10, 2:25 AM
#3

#2 Ja jag håller med dig det är ett faschinerande skepp. Men det finns så många omtalade historier om Titanic bla att alla bilder som tagits på Tatanic i själva verket inte är just Tatanic utan systefartyget Olympic sen har du varianten av att de sänkte skeppet med flit bara för att få ut försäkringspengar. Titanic har många konspirationsteorier.

SaraC
4/10/10, 2:28 AM
#4

#3 Oj, vad intressant! Det hade jag inte hört förut.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

NaimaG
4/10/10, 2:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Ja Olympic var ju likadan som Titanic och under den tiden var kunkurrensen hård och White Star Line låg i närheten mot konkurs så det är inte helt omöjligt att skeppet sänktes med flit för försäkringspengar men jag vill inte tänka den tanken.

Bild: RMS Olympic

SaraC
4/10/10, 2:47 AM
#6

#5 Nej, jag väljer nog att tro på dålig/slarvig konstruktion. Att det skulle vara planerat känns för makabert Rynkar på näsan

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Gudris
4/10/10, 12:22 PM
#7

Titanic är hemskt inrtessant och en fruktansvärd historia, men jag måste säga att jag inte tycker den hör hemma på en sajt om förhistorien…

NaimaG
4/10/10, 3:01 PM
#8

#7 Mjo, men tyckte den var viktig att ta upp. Sedan berör den ju arkeologin lite ;).

Denna kommentar har tagits bort.
starhawk
4/10/10, 7:50 PM
#10

Man får ju komma ihåg att på den tiden hade man en väldig tilltro till tekniken, man trodde de facto att Titanic var osänkbar. Detta ledde till att katastrofen blev större, det var för få livbåtar och många livbåtar gick inte att få i sjön eftersom hissanordningarna inte var färdigställda till dem. Man resonerade: Hon är ju osänkbar så det spelar ju ingen roll!

En del matroser fyllde livåtarna med endast kvinnor och barn, och det var endast när en man undrade om någon av kvinnorna kunde sköta en åra som man placerade två män i varje båt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

NaimaG
4/10/10, 8:03 PM
#11

#10 Män placerades i båtar på styrbord sida av Titanic ifall det fanns plats. Barbord sida var bara halvfyllda.

MichaelE
4/11/10, 3:02 PM
#12

#10 titanic var osänkbar, men problemet var att isberget slet upp sex sektioner och pumparna klarade inte av att tömma så mycket vatten. Ett annat problem med sektionerna var att de hade luftspalter uppe vid taket vilket gjorde att vatten kunde rinna över och bidrog därmed sin del till att skeppet sjönk.

Idag finns det spekulationer kring varför man inte såg isberget är ju dels på grund av att ismassor hade flytit mer söderut samt att det var stiltje - stjärnklar natt utan måne och vattnet var spegelblankt. Detta är ett mardömsläge för sjöfarare då man har svårt att se vad som är vatten och vad som är isberg eller klippor.

Utifrån detta funderar man också över ifall isberget var ett så kallat svart isberg, det betyder att isberget har vänt på sig (tippat över) och får på så vis den mörka halvt genomskinsliga isbergsidan ovanför ytan - vilket är princip omöjlig att se under sådana väderförhållanden som rådde under jungfrufärden.

starhawk
4/11/10, 5:25 PM
#13

#12: Ytterst få båtar är osänkbara, och Titanic hörde inte dit. Det faktum att hon faktiskt sjönk är ju ett otvetydigt bevis, eller hur?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
NaimaG
4/11/10, 5:28 PM
#14

Allt går att sänka med lite bomber och granater =D men Titanic var ämnad att klara av kollitioner därav kan man undra hur det kom sig att hon sjönk av en sådan liten stöt mot ett isberg.

MichaelE
4/11/10, 5:42 PM
#15

#13 hon sjönk av som sagt, sex sektioner blev vattenfyllda och vattenpumparnas kapacitet var inte tillräckligt. Alla båtar kan sjunka.

Den största anledningen är att hon höll för hög fart, isberget syntes inte och väderförhållandena var som jag skrev i #12

starhawk
4/11/10, 6:09 PM
#16

#15: Nja, det finns båtar som inte kan sjunka ex. vis M V Joyita hon var så full i kork att hon var osänkbar. Hon försvann i Stilla Havet på väg mellan två öar och återfanns när hon redan var avskriven, hon var vattenfylld men flöt. Vad det blev av besättning och passagerare vet man inte, dom var försvunna och har aldrig återfunnits, kaptenen visste att hon var osänkbar så det är knappast troligt att dom frivilligt övergivit båten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Gudris
4/12/10, 10:35 AM
#17

#8 Det kan jag hålla med om, men arkeologi kan utföras på gårdagens sopor så det är inte riktigt en anledning :) Titanic är en hemskt tragisk historia, väldigt stor otur…

Halvdansken
4/12/10, 1:09 PM
#18

Det var ju ett starkt klasstänkande också, så folk från 3e klass fick inte sitta i livbåtar med 1a klass osv. Också en av anledningarna till att den del livbåtar var halvfulla.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[GunillaR]
4/19/10, 12:23 AM
#19

Det gick ett program nyligen, tror det var på Viasat History, där det påstods att det var dåliga bultar som satt i skrovet. Att det var smidda bultar där järnet innehöll för mycket slagg. Därför så knäcktes bultarna så lätt.

Men det var nog en serie omständigheter som gjorde att detta blev en sådan katastrof.

Upp till toppen
Annons: